Byznys
07/06/2024 Tomáš Schwarz

Ať vám markeťáci nezabijou psa. Umí vydělat vám, nebo jen prodat sami sebe?

Foto: Lucie Nožková

Není lepší obchodník než markeťák, který se vám snaží prodat. Jako byste našli spřízněnou duši. Vypadá to, že vám čte všechny myšlenky. Ví přesně, co vás trápí. Společně bědujete, jak je to podnikání těžké a všichni ostatní markeťáci jsou na nic…

A pak přijde ta smutná realita. Dokud probíhaly námluvy, nic nebylo problém. Jenže teď je v podstatě všechno vaše vina. A když žádáte o radu, co by udělal na vašem místě, neví. On je tu přece jen od PPC reklamy, například. Podnikat máte vy. Jednoduše jste skončili tam, kde jste začali.

Jakmile se vám něco nedaří, samozřejmě hledáte řešení, a mnohdy zvenčí. Pojďme si to ukázat třeba na příběhu nemocného psa – dejme tomu, že máte křížence. Je mu 14 a už dva dny nejedl. Jmenuje se Ron. Vzápětí přijde konzultant a začne vám vykládat, jak Ron už za 3 měsíce bude běhat po louce, no a za 6 měsíců spolu dáte Beskydskou sedmičku. A tak zaplatíte vstupní vyšetření a léčebný plán. Ale to nestačí – musíte se upsat, že proběhne společné léčení. Ron pořád moc nejí, a k tomu sotva chodí. Mezitím přichází hromada nápadů, jak ho rozběhat. Léčba se prodražuje a prodražuje. No a Ron nakonec stejně umírá. A vy jste o dost peněz lehčí.

Takhle probíhá většina spoluprací s markeťáky.

Málokdo vám na rovinu řekne, že Ron už má nejlepší roky za sebou, a že je čas na eutanazii. Že to nejlepší, co pro sebe a rodinu můžete udělat, je se hezky a důstojně rozloučit a pořídit si nového psa. Vy to hluboko uvnitř víte. Ale markeťák umí udeřit na ty správné emoce, až si představujete, jak s Ronem zase běháte po Lysé. On za vás všechny problémy vyřeší.

Většina markeťáků má určitou specializaci. Nejsou podnikatelé. Když se zadaří, své oblasti dobře rozumí. Ale málokdy vám pomohou vyřešit komplexní problém. Pokud si najmete PPC specialistu, nemůžete od něj čekat odbornost jako od marketingového ředitele. A stejně tak, pokud najdete marketingového ředitele, který strávil posledních 10 let v korporátu, řídit startup pro něj bude obtížné. Jeho skill set je zkrátka postavený jinak.

Jaké je tedy řešení?

Definujte si očekávání. Jestli nemáte praktickou zkušenost z oboru, najděte si někoho, kdo ji má a pomůže vám s náborem. Marketingová pozice je totiž kritická pro fungování obchodu, a špatný nábor vás dokáže posunout o roky nazpět – nebo vám firmu klidně zabít. A tohle se netýká jen marketingu, má to obecnou platnost. Vybudujte si network lidí, kterým důvěřujete. Přátel. Nemusíte s nimi pracovat, protože to samozřejmě narušuje osobní vztahy. Stačí, že se vám vždy pokusí dobře poradit.

A koho hledat?

Vždycky se snažte najít někoho, kdo má strategický přesah. Ideálně CMO. Někoho, kdo vám pomůže určovat priority, zastaví hlouposti a ušetří hromadu peněz. Pokud jste malá firma, je ideální, když si marketingový ředitel nebojí ušpinit ruce. Jestli už ale máte tým, nejlepší je pro vás ten, který už nějaký vedl. Jedna věc je odbornost, druhá věc je být leadrem. Můžete najít CMO, který má perfektní odbornost, ale nikdy nemusel delší dobu budovat tým. Fungoval například jen s agenturami.

A to nejdůležitější – naučte se základy. I když máte zkušeného CMO. Buďte mu dobrým parťákem. Koneckonců to pomůže hlavně vašemu byznysu.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama