Společnost
16/10/2025 Jaroslav Baďura

Andrea Hoffmannová: Podpora vzdělávání v Ostravě roste

Foto: Adolf Horsinka

Nejde jen o peníze, ale také systémovou podporu změn ve vyučování, říká náměstkyně ostravského primátora Andrea Hoffmannová.

Před několika týdny jste vítali nové prvňáčky. Letos je jich zapsaných v 54 základních školách zřizovaných ostravskými městskými obvody celkem 2854, tedy o 50 méně, než jich bylo loni. Jaké jsou prognózy do dalších let?

Obecně v České republice klesá porodnost a v Ostravě je trend stejný. Máme před sebou početně slabší ročníky, ale to může být i výhodou. Znamená to menší počet dětí ve třídě, což je vhodnější pro individuální práci s dětmi. Nebojím se tedy ani o kapacity ve školkách.

Necelá tisícovka nových prvňáků je z Ukrajiny. Jak se dle vašeho názoru daří tyto děti adaptovat na české vyučování?

Ukrajinské děti se po prvních týdnech adaptace okamžitě začlenily do českého kolektivu. Nikdy jsme nerealizovali oddělené třídy či zápisy pro ukrajinské děti. Naučily se český jazyk, ostatní děti inspirovaly především v matematice a cizím jazyce a navzájem si předaly své zkušenosti.

Do mateřských škol v Ostravě přišlo 8000 „nových“ dětí. Podle vašich údajů je ještě 234 volných míst, to je oproti minulým rokům změna? Jaký očekáváte vývoj do budoucna?

Ostrava dlouhodobě poskytuje dostatek míst ve školkách. Každý ostravský obvod garantuje místo pro děti s trvalým bydlištěm. Několik let realizujeme elektronický zápis do školek. Na webu tak rodiče mohou vidět nejen nabídku školek a zapsat své dítě, ale také sledovat volný počet míst. Nelze garantovat, že dítě bude přijato na první zvolenou školku, ale vždy se umístí do školek v okolí.

Ostrava spolu se zřizovateli investuje přes miliardu do školství. Jak tuto částku můžeme porovnat s minulými roky?

Podpora vzdělávání v Ostravě roste. Nejde jen o peníze, ale také systémovou podporu změn ve vyučování. Realizujeme zavádění AI, robotiky, podporujeme karierové poradenství, odborné pozice na školách jako je školní psycholog či sociální pedagog, podporujeme wellbeing, vzděláváme pedagogy. Ostrava tedy investuje do rozvoje škol nejen peníze, ale také je vede v rozvoji pedagogickém.


Foto: Jiří Zerzoň

Budou tyto peníze školám stačit, nebo předpokládáte, že ještě budete muset školám pomoci? Ptám se i proto, že na obce a města coby zřizovatele škol zamíří nové povinnosti související s úhradami...

Rostou nám náklady na nepedagogické pracovníky, které stát plně nepokryje. Dlouhodobě dofinancováváme také odborné pozice na školách. Potýkáme se s minulostí a tím, že předešlé reprezentace neinvestovaly dostatek peněz na rekonstrukce škol. Veskrze ale mohu říct, že současné vedení města i zřizovatelé tyto deficity kompenzují a školy rozvíjí.

Město Ostrava vyhlašuje v rámci Strategie vzdělávání Ostravy 2030 řadu projektů – můžete jmenovat některé opravdu důležité? Jak to bude v dalších letech?

Jako jediní systematicky a dlouhodobě v Ostravě podporujeme rozvoj a práci s talentovanými dětmi. Od poskytování stipendií, kroužků pro nadané až po koordinátory nadání, kteří pracují s dětmi i rodinami. Věnujeme se také karierovému poradenství na školách, které pomáhají dětem orientovat se na trhu práce, znát své silné stránky a dobře si tak zvolit střední školu i budoucí profesi. Pomáháme dětem, které jsou ohroženy školní neúspěšností, protože chceme, aby všichni žáci dokončili alespoň základní školu a našli uplatnění na trhu práce.

Podle odborníků je stále větším problémem pohybová nedostatečnost dětí – jak v tom můžete být jako zřizovatel aktivní?

Ostrava realizuje již šestým rokem Ostravské sportovní hry, kde se snažíme zábavně rozhýbat děti ve škole. Během výzev jako pěšky do školy, šplhni si nebo výzva v rámci kruhového tréninku, se děti zapojují do pohybových aktivit a sbírají body. Čím více se jich zapojí, tím větší šanci má škola výzvu vyhrát.


Foto: Lukáš Kaboň

Vedle výzev organizujeme také městská kola ve vybraných kolektivních sportech a závěrečný sportovní den, na kterém si žáci vyzkouší méně tradiční sporty jako je lezení, akrobacie, šerm či judo. Do našich her se každoročně zapojuje přes 6500 dětí a číslo roste. Chceme, aby se děti hýbaly a pohyb si užívaly.

Ostrava v těchto dnech hostí unikátní konferenci na podporu nadání a talentu: Talent City. Můžete o ní prozradit víc?

Konference je určena pro širokou veřejnost. V rámci programu se mohou účastníci seznámit s trendy práce s talentovanými dětmi předškolního věku, či školáků, poslechnout si odborníky z České republiky i ze zahraničí. Každým rokem zveme do Ostravy úspěšné projekty, které nás inspirují v nových metodách práce s dětmi a seznamujeme se také se zkušenostmi ze zahraničí. Letos na konferenci vystupují také mladí talentovaní lidé, kteří se podělí o své zkušenosti a potřeby.

Velkým tématem jsou v posledních letech obědy a obecně stravování ve školních jídelnách. Jak se daří vašemu projektu Fajne školní bistro? A co chystáte v tomto ohledu nového?

Připravujeme druhý díl digitální kuchařky, která je k dispozici jak veřejnosti, tak kuchařkám ze školních jídelen, a rozšiřujeme tak recepty na jídla, která splňují výživové požadavky na stravování dětí a zároveň jsou pro ně atraktivní. Zaměřujeme se na luštěniny či ryby, které děti nemají často rády, a připravujeme je chutně a atraktivně. V rámci mentoringu v jídelnách jsme zařadili také workshop využívání tzn. greens a klíčků, které známe z restaurací. Nemají jen estetickou hodnotu, ale jsou bohaté na živiny a děti si je mohou samy vypěstovat na školních zahradách. Pracujeme s rodiči dětí ve školkách i školách.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama