Byznys
16/04/2017 ČTK

Ze sklepa až k výrobě desítek tisíc kol ročně. To je příběh firmy 4EVER

Příběh značky 4EVER připomíná osudy jiných úspěšných rodinných firem. Brož ji založil se svým bratrem. Začínali ve sklepě, kde společně montovali první kola. Dnes dává práci 80 lidem a výroba je soustředěna do několika hal na okraji Studénky.

Elektrokola jsou budoucností běžné cyklistiky. Myslí si to spolumajitel firmy 4EVER Radim Brož.

Jeho společnost ve Studénce na Novojičínsku už v meziročním srovnání vyrábí výrazně více kol s pomocným elektrickým pohonem než těch klasických. Tento trend je podle něj celosvětový.

A elektrokola si nekupují jen důchodci. Posledním hitem jsou totiž sportovní horská elektrokola. Jsou určena hlavně pro mladé a pro pohyb v terénu. Podle Brože to je cesta, jak mladší generaci odtrhnout od počítačů a dostat ji do přírody.

Tvrdí také, že elektrokolo je návyková záležitost. „Dobře si na něj zvyknete. I můj kamarád, ortodoxní zastánce běžných kol, si ho po prvním svezení pochvaloval. Říkal, abych si ho rychle vzal, jinak že ho bude muset koupit,“ dodal s úsměvem.

Sám nyní mnohem častěji vyjíždí na elektrokole než na klasickém bicyklu. Tvrdí, že s elektrokolem stále ještě sportuje, ale stihne toho ujet mnohem více.

Podle evropských norem se za elektrokolo považuje bicykl s pomocným elektrickým pohonem. Vždy je ale nutné šlapat do pedálů. Jen tehdy motor jezdci pomáhá. Kola, kdy jezdec nemusí šlapat, a přesto jej motor pohání, nespadají do této kategorie.

Běžně se vyrábějí kola s pomocným pohonem do rychlosti 25 kilometrů v hodině. Pak se motor vypne a cyklista musí jet „za své“. Jsou i rychlejší kola s elektropohonem do 45 kilometrů.

Ta už ale musí splňovat náročnější podmínky a mít registrační značku. 4EVER se zabývá výrobou výhradně pomalejších elektrokol.

„Předpokládám že v horizontu okolo deseti až dvaceti let se budou na běžnou dopravu po městě či do práce z 80 procent používat elektrokola. Dnešní klasická kola zůstanou hlavně sportovní záležitostí. Pro závodní cyklistiku či amatérské jezdce, kteří si prostě jen budou chtít dát do těla,“ uvedl Brož.

Tomu chce podřídit i směřování firmy, která elektrokola začala vyrábět v roce 2014 a už nyní tento segment výroby dominuje. „Jsme tomu rádi, protože po technologické stránce je to v našem oboru nejvyšší meta,“ dodal.

Dnešní elektrokola dokážou na jedno dobití ujet okolo 70 kilometrů. Dobití na 50 procent kapacity zvládnou baterie během hodiny. Dobití na plnou kapacitu trvá o něco déle.

Cena oproti klasickým kolům je s ohledem na nákladné motory a baterie vyšší. Náklady na pořízení průměrně kvalitního elektrokola se pohybují okolo 50.000 korun.

V roce 2014 společnost 4EVER vyrobila 12.000 elektrokol. Loni jich bylo 40.000. Klasických kol pak bylo o 10.000 méně. Vyrábí pod svou značkou a pro tři externí odběratele. Velká většina výroby míří na export. „Hlavní trh je Německo. To je velký zákazník s velmi širokou sítí cyklostezek,“ uvedl.

Systém elektrokola se skládá ze tří částí. Jde o baterii, motor a software. Podle Brože spočívá kvalita v tom, jak spolu tyto tři věci dokážou komunikovat.

V minulosti firmy zkoušely pohon umístit do předního či zadního kola. Podle Brože vývoj směřuje k centrálnímu motoru, který pomáhá jezdci přímo šlapat.

Při nákupu elektrokola by si pak lidé měli dávat pozor na to, jaký daná značka nabízí servis. Dříve nebo později se může něco pokazit, něco budou potřebovat vyměnit. U levnějších značek pak můžou mít lidé problém.

Sdílejte článek