Proměny kraje
03/06/2019 Jan Smekal

​Z Mošnova začnou létat pravidelné linky do Vídně a Mnichova. Propojí Ostravu se světem

Letiště Leoše Janáčka v Ostravě se momentálně potýká s problémem, kdy nemá žádnou pravidelnou linku do ciziny. To se ale brzy změní.

Už v prosinci by se mohlo začít létat do Vídně a Mnichova, odkud se dá následně létat do celého světa.

V Moravskoslezském kraji působí 250 firem, které mají zahraniční majitele nebo spolumajitele, region hostí každoročně významné kulturní a sportovní akce a v neposlední řadě tady čím dál více lidí cestuje za krásami a zajímavostmi. Doposud však Ostravě chybí lepší letecké spojení se světem, což se v brzké době změní.

„Jsem rád, že se nám podařilo posunout v problému, který máme s mošnovským letištěm, které nyní nelétá. Velice nás překvapilo, když se České aerolinie prakticky ze dne na den rozhodly zrušit nejstarší linku mezi Prahou a Ostravou. Musíme tak hledat cesty, jak z toho ven,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že vedení kraje chce propojit region se světem.

„Letiště vnímáme jako vstupní bránu pro to, co se tady děje. V Moravskoslezském kraji působí 250 firem, jejichž majitelé jsou lidé ze zahraničí. Na to musíme reagovat, takže dneska se bavíme o linkách Vídeň, Mnichov tak, aby létaly minimálně dvakrát denně,“ nastínil Vondrák.

„Mnichov je důležitý z toho pohledu, že hodně firem v kraji je německých, navíc mnichovské letiště představuje návaznou konektivitu do celého světa, což považujeme za velice důležité,“ pokračoval s tím, že Vídeň pak představuje typický hub s napojením do celého světa.

Linky do Mnichova a Vídně vyjdou ročně na 7,8 milionu eur

Kromě linek do Mnichova a Vídně kraj chystá také pravidelnou linku do Varšavy, která by časem měla létat pětkrát v týdnu. Nabízí totiž následné napojení na severské země či lety do Asie nebo USA.

„Tuto linku budeme ze začátku dotovat částkou čtyři sta tisíc eur ročně s tím, že bude fungovat na principu soukromého investora. Máme spočítáno, že po čtyřech či pěti letech by se měly kraji investované peníze vrátit,“ ubezpečil Jakub Unucka, náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region.

„Linka z Mnichova a do Vídně nás ročně vyjde na 7,8 milionu eur. V tomto případě jde o stejný režim jako je tomu u autobusové a vlakové dopravy. Vzhledem k tomu, že do vlaků a autobusů dáváme ročně 1,8 miliardy korun, tak je to asi deset procent z této částky,“ vypočítal Unucka a dodal, že kraj se poučil ze situace, kdy v roce 2016 marně hledal dopravce, který by zajistil pravidelné spojení Ostravy s Amsterdamem a Helsinkami.

„Veškerá komunikace bude v angličtině, na webech leteckých společností, které dopravci pravidelně sledují. Nebudeme definovat model letadla, ale půjde nám hlavně o jeho kapacitu. Chceme, aby přepravila čtyřicet až devadesát lidí. Jestli půjde o vrtulová nebo proudová letadla, to už bude na zvážení jednotlivých dopravců,“ popsal Unucka s tím, že všechno je nastaveno tak, aby nově zamýšlené linky byly zajímavé pro dopravce. „Víme, že už teď je ve hře čtyři nebo pět zájemců. Kdybychom tuto jistotu neměli, tak bychom do toho nešli,“ ujistil.

Krajští zastupitelé budou o uložení dvou závazků veřejné služby na trase Letiště Leoše Janáčka Ostrava – Letiště Vídeň a Letiště Mnichov rozhodovat na červnovém jednání. Pokud zastupitelé všechno schválí, Evropská komise, Ministerstvo dopravy nebudou proti, tendr by mohl být vyhlášen koncem července a první lety spuštěny ještě letos.

Letiště klade velký důraz také na nákladní dopravu

V budoucnu kraj počítá také s pravidelnými lety do Varšavy, kam však nyní nemá kdo létat. „Tady musíme čekat, až se vyřeší situace kolem Boeingů 737 MAX. Velké společnosti mají totiž tisíce letů a pro tuto linku nyní nemají letadla. V budoucnu se však na této trase bude létat pětkrát týdně,“ řekl Unucka.

Ten zdůraznil, že mošnovské letiště se pak soustředí především na nákladní dopravu. „20. června se v Mošnově slavnostně otevírá nová nákladní hala o rozloze 60 tisíc metrů čtverečních, příští rok se bude stavět hala o rozloze 100 tisíc metrů čtverečních. Začnou se stavět také nové haly v krajské průmyslové zóně. Z Mošnova se tak stává největší dopravní uzel široko daleko,“ podotkl Unucka.

„Snažíme se domluvit se SŽDC, aby přímo do Mošnova mohly odbočovat nákladní vlaky z hlavního koridoru mezi Prahou a Ostravou. Strategie letiště je tedy cílena hlavně na nákladní dopravu,“ popsal.

„Myslíme ale také na cestující, kteří létají na dovolenou. Ročně je to asi 300 tisíc lidí a chceme, aby nemuseli jezdit do Prahy nebo na jiná letiště, ale aby létali přímo z Ostravy. Proto je důležité, abychom měli denní, pravidelné spojení se světem,“ uzavřel.

Sdílejte článek