Byznys
28/06/2016 Jaroslav Baďura

Ve Sviadnově vzniká část největších lodních jeřábů na světě

Výroba dvou největších lodních jeřábů na světě úspěšně pokračuje. Huisman Čína, kde se části jeřábů vyrábí, má již hotové hlavní struktury podstavců. Spolu s dalšími sekcemi, jako věž jeřábu, výložník a navijáky, se pak dopraví do singapurské společnosti Sembmarine, kde Huisman jeřáby sestaví a uvede do provozu.

Část samotné výroby se také přesunula do českého závodu Huisman ve Sviadnově. Každý z jeřábů má nosnost 10 000 tun s maximálním operačním rádiem 48 metrů.

Kontrakt na výrobu jeřábů uzavřela mateřská společnost Huisman Equipment s firmou Heerema Offshore Services. Termín dokončení je naplánovaný na rok 2017.

Odborníci z českého závodu Huisman měli původně připravovat jen výrobní dokumentaci k zakázce. Nedávno se však do sviadnovské společnosti Huisman přesunula rovněž část výroby dvou obřích jeřábů.

„V současné době vyrábíme 14 kontejnerů pro elektrokabinety, částí příhradových konstrukcí jeřábu a navijáky,“ říká vedoucí strojní konstrukce Huismanu Robert Muroň.

Kontejnery pro elektrokabinety jsou svařované místnosti, do kterých se umístí elektro skříně pro ovládání celého jeřábu. Jednotlivé části příhradové konstrukce vlastního ramene jeřábu vyráběné ve Sviadnově budou dlouhé 6 až 12 metrů, celkem půjde asi o 1 200 tun materiálu.

Plavidlo Sleipnir s jeřáby. Vizualizace: Huisman

Plavidlo Sleipnir s jeřáby. Vizualizace: Huisman

Zpracování výrobní dokumentace nakonec obnášelo přípravu 2 848 položek u každého jeřábu. Sviadnovští konstruktéři museli hlavně zohlednit jejich vyrobitelnost, přepravitelnost a funkčnost. Unikátní a technicky zajímavé je například ložisko jeřábu.

„Největší segment ložiska bude vážit téměř 8,5 tuny a bude dlouhý přes 8 metrů. Takových částí tam bude 15,“ doplňuje Robert Muroň. Kompletní ložisko hlavního podstavce jeřábu bude mít průměr 32 metrů.

Největší jeřáby o nosnosti 10 000 tun budou usazeny na částečně ponorném pontonovém plavidle s názvem „Sleipnir“. Plavidlo o délce 220 metrů a šířce 102 metrů bude provozované společností Heerema Marine Contractors.

Celková hmotnost jednoho jeřábu dosáhne 9 300 tun, z toho samotný výložník bude vážit 1 800 tun. Váha použitých lan pro operace jeřábu bude přes 800 tun. Pokud bude 145metrové rameno jeřábu zdvižené, tak bude čnít nad mořskou hladinou až do výšky 210 metrů.

Společnost Huisman ze Sviadnova se podílela také na výrobě bývalého světového rekordmana mezi lodními jeřáby. Ten byl z roku 2011, měřil 82 metrů a měl nosnost 5 000 tun.

Ve sviadnovském závodě se dále vyrábí ropné vrtné soupravy, pokládkové systémy. Od letošního roku se chce více zaměřit na dodávky ocelových konstrukcí nebo technologických celků pro další průmyslové odvětví.

Sdílejte článek