Společnost
07/09/2017 Tomáš Svoboda

Trolejbusy jezdí v Ostravě už 65 let! Podívejte se na unikátní historické fotky

Ostravské trolejbusy se letos dožívají významného jubilea. Je to již 65 let od jejich zavedení a otevření první vozovny trolejbusů. Letošní oslavy tohoto výročí vygradují v sobotu 9. září ve vozovně trolejbusů, kde proběhne Den otevřených dveří Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Ostrava patří mezi třináct měst v Česku, která provozují v rámci městské hromadné dopravy také trolejbusy. První trolejbusy vyjely na trať „Náměstí Repubilky – Prokešovo náměstí – Jirská osada – Náměstí Republiky“ 9. května 1952.

Tento způsob přepravy si brzy získal velkou oblibu u cestujících a zanedlouho došlo k prodloužení trati také do Hrušova a Michálkovic. První vozovna trolejbusů se otevřela 31. srpna 1952 v Hrušově.  A právě toto datum oslaví DPO Dnem otevřených dveří, který proběhne v sobotu 9. září 2017 na vozovně trolejbusů v centru Ostravy.

„Dnes provozujeme z celkového počtu 616 vozidel celkem 67 trolejbusů, z toho je 87 % nízkopodlažních. Ročně ujedou trolejbusy DPO více než 3 miliony vozových km na 14 linkách,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel DPO Daniel Morys.

V letech 2002 až 2010 se DPO věnoval i rozsáhlé zakázkové montáži trolejbusů, z dílen vozovny trolejbusů jich k především k zahraničním zákazníkům doputovalo několik stovek. Dnes se zakázkovou výrobou vozidel MHD s elektrickým pohonem zabývá dceřiná společnost Ekova Electric, která sídlí v martinovském areálu Dopravního podniku Ostrava.

Během příštího roku rozšíří DPO svůj vozový park o deset nových dvanáctimetrových trolejbusů značky Škoda 26Tr a dva velkokapacitní parciální trolejbusy Škoda 27Tr, které budou schopny jezdit také mimo trolejové vedení a mohou tak být využívány na nových trasách.

„Vývoj nových technologií i trhu naznačuje, že v dlouhodobém hledisku, řekněme přibližně 15 až 20 let, budou trolejbusy plně nahrazeny výkonnými elektrobusy. Nové parciální trolejbusy, jsou předzvěstí této změny. Jsou naprosto ekologické a můžeme je využívat také na delších trasách mimo trolejové vedení, což nám dává možnost pružně kombinovat nové trasy a linky a obsluhovat tak více míst i cestujících,“ doplnil k budoucímu vývoji Daniel Morys.

Sdílejte článek