Společnost
21/09/2018 Jaroslav Baďura

​Titulky z komunistického tisku připomněly končící trolejbusy Škoda 14 Tr

Ve druhé polovině srpna zaujala média zvláštní reklamní kampaň, která se objevila ve formě letáků jak v prostředcích opavské hromadné dopravy, tak ve formě větších reklam na několika trolejbusech. Kampaň byla tvořena titulky z Rudého práva a z Nového Opavska datovanými dnem 21. ledna 1983.

Řada lidí si dala novinové titulky do souvislosti s 50. výročím okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy. Titulek „Pevná jednota SSSR a NDR“ dokonce pobouřil někoho do té míry, že reklamu na trolejbuse poškodil takovým způsobem, že musela být odstraněna.

Ve skutečnosti však reklama neměla se srpnovými událostmi před padesáti lety vůbec nic společného a šlo o připomínku trolejbusů typu Škoda 14 Tr, které budou letos v Opavě po 35 letech služby končit.

„Datum 21. ledna 1983 nebylo vybráno náhodně. Právě tento den totiž s velkou pravděpodobností vyjel do ulic Opavy první tehdy nový trolejbus typu Škoda 14 Tr. S jistotou to však nevíme, protože se o události nepodařilo dohledat žádný záznam. Máme však sérii fotografií s vozidlem právě z tohoto dne,“ vysvětlil Jaromír Walaski, ředitel MDPO.

Účelem první fáze kampaně bylo tento den připomenout, a to formou zpráv z denního tisku. Všechny titulky použité na trolejbusech tedy byly autentické a lidé, kteří si 21. ledna 1983 koupili noviny, si mohli – možná právě při jízdě novým trolejbusem – pročítat články uvedených znění. „Chtěli jsme, aby lidi kampaň zaujala a aby o ní přemýšleli. 35 let je opravdu dlouhá doba a dobové titulky jasně ukazují, jakou proměnou společnost za tuto dobu prošla,“ řekl Adam Ludvík Kwiek, předseda představenstva MDPO.

O to větší pozornost si pak zaslouží samotný trolejbus, který se v provozu udržel tak dlouhou dobu. Nyní startuje druhá část kampaně, která tentokrát ve formě smyšlených titulků z 21. 1. 1983 připomíná uvedení prvního trolejbusu typu 14 Tr před 35 lety do provozu.

Trolejbus 14 Tr tvořil a ještě několik týdnů bude tvořit neodmyslitelnou součást koloritu Opavy. Zřejmě každý občan Opavy tímto trolejbusem někdy cestoval. Jedná se ostatně o nejdéle sloužící model trolejbusu v historii opavské městské dopravy. První vůz byl dodán již v závěru roku 1982, v provozu se ale objevil až v lednu následujícího roku. Poslední převzala Opava v roce 1997. Nejstarším provozním vozům je letos 23 let.

Trolejbusy Škoda 14 Tr patřily ve své době mezi špičku. Ačkoli byl jejich vývoj zahájen již na konci 60. let, podařilo se je ve výrobě (byť v modernizovaných verzích) udržet až do roku 2004. Vozidla byla dodána do 20 zemí světa, od Kazachstánu po USA.

„Tak dlouhá služba občanům by neměla zůstat bez povšimnutí. Plánujeme proto důstojné rozloučení s posledními provozními vozidly, a to na zvláštní akci, která se bude konat v sobotu 10. 11. 2018. Tehdy budou mít občané možnost se s trolejbusy přijít naposledy svézt. Pro veřejnost bude otevřený také areál vozovny v Kylešovicích a připraven je bohatý doplňkový program napříč Opavou,“ prozrazuje Jaromír Walaski.

Městský dopravní podnik Opava připravil ve spolupráci s autory kampaně také zvláštní webovou stránku (www.opava35let.cz) a profily na sociálních sítích Instagram (opava35let) a Facebook (@opava35let), kde se budou průběžně objevovat doplňující informace.

Sdílejte článek