Cestování
29/12/2023 Tomáš Sliwka

Tip na výlet. Putování z Wisly na Baraní horu odkrývá krásy Slezských Beskyd

Foto: Tomáš Sliwka

S nabitým nadšením a očekáváním dobrodružství se dnes vydáme na výlet do krásných Slezských Beskyd. Rozhodl jsem se vás přivést na jedno z nejúchvatnějších míst, které tato oblast nabízí. Dnes se společně vydáme na Baraní horu a prozkoumáme nevšední krásy této části Polska.

Náš výlet začíná na samém konci obce Wisla, v části Czarne. Ulice Biala Wiselka nás přivítá placeným parkovištěm, kde si můžeme nechat auto až do večera za pouhých 6 zlotých. Pokud preferujeme hromadnou dopravu, autobusová zastávka Wisla Czarne, Fojtula je jen kilometr před parkovištěm, a lze se sem dostat například z Cieszyna s přestupem v Ustroni, Równica.

První část naší trasy je 3 kilometry dlouhá procházka téměř po rovině, po asfaltové cestě kolem řeky Biala Wiselka. Tato cesta je velmi příjemná a klidná. Celou dobu nás povede modrá značka a po tomto úseku nás donutí odbočit vpravo a vydat se do nitra Beskydské přírody.

Hned na začátku této etapy potkáme několik úchvatných vodopádů, známých jako kaskády Rodla, které nás budou provázet přibližně jeden kilometr. Toto místo je prostě magické, a nejen pro příznivce přírody. Tyto vodopády jsou jedním z nejkrásnějších přírodních úkazů ve Slezských Beskydech.

Poté se naše cesta změní a začne stoupání do lesa. Náš cíl, Barania hora, se zdá být stále vzdálený, ale ty 3 kilometry stoupání stojí za to. Cesta bude klikatá, občas divoká a stoupání do kopce dá zabrat. Ale občas se mezi stromy naskytne úžasný výhled, který stojí za to. Po celou dobu nás bude provázet modrá značka. Na samém vrcholu Baraní hory na nás čeká rozhledna, která nám poskytne dechberoucí výhledy na Slezské Beskydy a dohlédneme třeba až do Tater. Bohužel zde nenajdeme občerstvení, takže si ho musíme vzít s sebou, ale ta panoramata nám vrátí veškerou námahu.

Po krátkém odpočinku pod rozhlednou se vydáme zpět na rozcestí pod vrcholem a budeme pokračovat rovně po červené značce směrem k další hoře, Magurka Wiślańska. Tato část cesty bude trvat asi dva kilometry a většinou bude mít sestupný charakter. Vyskytne se i prudší úsek, takže si dejme pozor na kluzké kameny. Těsně pod vrcholem najde­me rozcestí, kde se vydáme vlevo po zelené značce. Ta nás provede přes vrchol s úžasnými výhledy až na Živecké jezero.

Další částí naší trasy je 1,5 kilometru dlouhý úsek vedoucí přes vrchol Gawlasi, odkud pokračujeme vlevo po žluté turistické značce až k vrcholu Cienkow. Za tímto vrcholem se nachází Bar „Wyśni“, kde si můžeme dopřát zasloužený odpočinek a občerstvení po náročné trase.

Po zdolání dalšího kilometru po žluté značce odbočíme vlevo a po neznačené lesní stezce se po 1,5 kilometru dostaneme k asfaltové cestě. Na ní hned odbočíme vlevo a kolem kostela se brzy dostaneme zpět k našemu výchozímu bodu, tedy k parkovišti, které je zároveň naším dnešním cílem.

Tento výlet nám nabídl nezapomenutelný pohled na krásy Slezských Beskyd a ukázal nám, jaká poklady se skrývají v této části Polska. Ať už jsi začátečník nebo zkušený turista, Barania hora a okolní vrcholy stojí za návštěvu. Tak si vezmi boty a batoh, a vydej se na tento úžasný výlet, který ti zaručeně zahřeje srdce a nabije tě energií pro další dobrodružství v přírodě.

Informace o trase

Délka trasy: 16 km

Odhadovaný čas: 5 hodiny

Obtížnost: 4/5 (1 – nejlehčí, 5 – nejtěžší)

Nastoupáme: 706 m

Dojezd z Ostravy: 85 minut autem, 150 minut veřejnou dopravou

Vrcholy:

Barania góra (1 220 m n. m.)

Magurka Wiślańska (1 140 m n. m.)

Gawlasi (1 076 m n.m.)

Cienków Wyźni (957 m n. m.)

Cienków Postrzedni (865 m n. m.)

Další tipy na výlety a kompletně naplánované trasy získáte v unikátních Turistických denících na portále Výlety pro každého https://vyletyprokazdeho.cz