Společnost
07/10/2017 Tomáš Svoboda

Spojují Ostravu s Opavou. Unikátní mosty patří mezi nejlepší stavby Česka!

Další prestižní ocenění pro náš kraj! V celonárodní soutěži Stavba roku 2017 uspěly dva silniční viadukty u Opavy, které jsou součástí významného severomoravského silničního tahu v trase Opava – Ostrava – Mosty u Jablunkova.

Titul Stavba roku 2017 získala také rekonstrukce radnice a knihovny v Kardašově Řečici, úprava Tyršových sadů v Pardubicích, přestavba kotelny na sídlo Bosche v Praze a úpravy Galerie moderního umění v Hradci Králové.

„Porotci neměli vždy jednotné názory, ale diskusí jsme se většinou dostali k jednomyslnému závěru. Stavby, které získávají titul, si o to tak nějak řeknou samy. Svou jasností, osobitostí, suverenitou,“ uvedla předsedkyně poroty Radomíra Sedláková.

Do letošního ročníku soutěže přišlo 52 přihlášek, tedy o třináct méně než v loňském rekordním roce. Podle porotců to bylo z velké části způsobeno poklesem českého stavebnictví v loňském roce. Osmičlenná odborná porota z nich nominovala 15 staveb v Česku a tři v zahraničí.

V hlasování veřejnosti zvítězila radnice v Kardašově Řečici. Titul Zahraniční stavba roku získaly vodní dílo Želiezovce v Levicích na Slovensku a budova Warsaw Spire v polském hlavním městě.

Titul mohly získat nové i rekonstruované budovy, urbanistické realizace veřejného prostoru, úpravy krajiny, pozemní bytové i nebytové budovy, dopravní a inženýrské stavby i specifická stavební díla. Podmínkou pro přihlášku do soutěže bylo dokončení a uvedení do provozu nebo zkolaudování do konce letošního května.

Unikátní konstrukce z oceli a betonu

Dva silniční viadukty přes údolí potoků Hrabyňka a Kremlice u Opavy na silnici I/11 měří 327, respektive 526 metrů. Porota u nich ocenila především nápaditě řešenou konstrukci ocelobetonových nosníků se zřetelem k citlivému zasazení do přírodního rámce.

Silnice I/11 je součástí významného severomoravského silničního tahu v trase Opava – Ostrava – Mosty u Jablunkova a zajišťuje také spojení se Slovenskem. Výstavba nové komunikace včetně obou mostů byla důležitá z toho důvodu, že stávající komunikace mezi Opavou a Ostravou již nevyhovovala z kapacitního ani bezpečnostního hlediska.

Nová trasa umožní odvést dopravu z obcí Hrabyně, Velká Polom a Josefovice. Celé území, kterým vede, je poměrně členité. Hlavní trasa křižuje hluboká údolí i menší rokle s trvalými či občasnými vodotečemi, křížení se stávajícími komunikacemi je řešeno mimoúrovňově.

Oba viadukty mají podobné uspořádání a oba byly stavěny podobnou technologií.

„Ocelová konstrukce byla postupně sestavena za opěrami a následně byla vysunuta do projektované polohy. Pro oba jízdní směry byla navržena jedna nosná konstrukce tvořená spřaženým ocelobetonovým komorovým nosníkem se široce vyloženými konzolami. Komorový nosník je sestaven z ocelového koryta a betonové desky,“ popsali stavby organizátoři soutěže.

Konstrukční řešení vychází z uspořádání mostu přes Lochkovské údolí postaveném na Silničním okruhu kolem Prahy. Od tohoto mostu se však liší tvarem vnějších podélníků a mostovkové desky.

Most přes údolí potoka Hrabyňka o celkové délce 327 metrů přemosťuje hluboké údolí. Viadukt přes údolí potoka Kremlice je největší mostní objekt na stavbě silnice I/11 s délkou přemostění 526,4 metrů a s obloukem o rozpětí 180 metrů a vzepětí 40 metrů.

Výsledky 25. ročníku soutěže Stavba roku vyhlásila Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství ve čtvrtek 5. října na slavnostním večeru v pražské Betlémské kapli.

Sdílejte článek