Společnost
23/06/2016 Jaroslav Baďura

Rádio Radnice: Bývalý moderátor Hitrádia Orion založil obecní vysílání

Patrik Hujdus je místostarostou ostravského obvodu Mariánské Hory a Hulváky. Bývalý moderátor ale i tady občas vezme sluchátka a stává se, alespoň na chvíli, opět moderátorem rozhlasové stanice - byť jen obecní a internetové...

Jaký je váš vztah k rádiu?
Před deseti lety jsem začal pracovat v Hitrádiu Orion jako moderátor. Po nějakém čase jsem se stal vedoucím vysílání a podílel se například na tom, o jakých tématech se mluví v moderovaných vstupech. Poté, co jsem v komerčním rádiu ukončil svou činnost a začal se naplno věnovat regionální politice, zkušenosti z Orionu mě přivedly k myšlence vytvořit nějakou malou obecní rozhlasovou stanici, která bude informovat o zajímavých věcech z obvodu.

Jak se prosazuje rádio v městském obvodu? To asi není úplně obvyklá věc?
Chviličku trvalo, než si kolegové zvykli na tu myšlenku – mít rádio. Ti, kteří mě znali, věděli, že se jedná o plán, jak dostat co nejvíce informací k veřejnosti. Ti, kteří mě neznali, mohli vidět za mou aktivitou vlastní politickou propagaci a jiné věci. Jednu chvíli se dokonce říkalo, že po mém odchodu z komerčního rádia mi paní starostka darovala jako zlatý padáček moje rádio. Myslím, že názory byly různé. My jsme si ale od začátku řekli, že chceme vytvořit nějaký nový atraktivní informační kanál, kterým budeme předávat informace lidem. A když můžeme mít vlastní radniční noviny a vlastní televizi mít nemůžeme, protože to technicky neumíme, tak rádio jsme uměli. Podařilo se přesvědčit kolegy a začali jsme tvořit plány, jak by to naše rádio mohlo vypadat.

Funguje někde takové rádio, nebo to byla zcela vaše myšlenka, váš nápad?
Nevím o tom, že nějaká radnice má rádio se stejnými parametry jako my. Rozhodl jsem se oslovit své bývalé kolegy ze společnosti, které patří Hitrádio Orion. Ta totiž provozuje kromě klasických rádiových stanic také AB rádio, jeden z největších, pokud ne největší, streamovací systém v České republice, přes který vysílají i jiná komerční rádia. Takže jsem kontaktoval bývalé spolupracovníky a dotázal se, zda bychom mohli přes AB rádio provozovat malé lokální internetové rádio. Zjistili jsme, že ano. Že za určitý paušál je to možné. Díky AB rádiu máme databázi písniček, možnost zařazovat vlastní hudební znělky, pořady, vstupy a všechno další, co je potřeba. Program vysílání si řídíme sami jak je potřeba.

www.radioradnice.cz

www.radioradnice.cz

Jak funguje vaše rádio, jaký je program?
My jsme v podstatě hudební rádio. Aby rádio posluchače bavilo, musíme hrát písničky. Myslím si, že nikdo nenaladí rádio jen kvůli zprávám. A v podstatě bychom ani neměli tak dlouho co říkat. Takže v rádiu běží ve dne v noci namíchaný koktejl skladeb, jejich výběr vychází z mých zkušeností a z toho, co se lidem kolem nás líbí. Postupně přidáváme písničky z úspěšných hitparád. Takže základ rádia tvoří hudba, ale pětkrát až šestkrát za hodinu mluví moderátor. Na rozdíl od jiných hudebních rádií, kde je velký vstup moderátora třikrát do hodiny, nás slyší posluchači šestkrát. A když je potřeba, tak i častěji.

Jak často zprávy měníte, obnovujete, aktualizujete?
Vstupy natáčíme na týden dopředu. Zpravidla to vypadá tak, že v pátek nebo o víkendu buď já, nebo moderátor, který vstupy připravuje, zpracuje témata, sedne k mikrofonu a natočí je. Těch vstupů může být dohromady dvacet. Vstupy rotují po celý týden v různém poměru tak, aby každý den v dané hodině běželo něco jiného. Plánuje se to tak, aby člověk, který rádio poslouchá, neměl pocit, že slyší stále stejné písně a stále stejné zprávy. Přesto ale některé zprávy během týdne proběhnou víckrát, ale to je běžné i u komerčních rádií. Po týdnu se zprávy vymění. Pokud dojde k nějaké závažné události, umíme reagovat okamžitě. Zprávu natočíme, vložíme do vysílání a během dvou hodin je informace v éteru.

Jak dlouho je vaše rádio v provozu?
Rádio běží třetím rokem. Vysílání jsme spustili v prvním čtvrtletí 2014.

Poslechovost asi neměříte tak, jak komerční rádia. Máte tedy nějakou představu o tom, kolik lidí vás poslouchá?
Ano, máme. Firma, která nám nabízí systém odbavování hudby, má své vlastní měřiče. Můžeme tedy poměrně přesně zjistit, kolik lidí nás v dané chvíli poslouchá. Nebo také můžeme zjistit i to, kolik lidí nás poslouchalo během měsíce. V průměru se jedná o unikátních 300 posluchačů, někdy poslechovost vyskočí na dvojnásobek, jindy je maličko nižší. Přestože jsme mariánskohorské rádio, poslouchají nás i lidé jinde v Ostravě a díky internetu vysíláme prakticky do celého světa. Z toho pohledu by se mohlo zdát, že posluchačů máme málo, ale je třeba si uvědomit, že u nás nejsou internetová rádia zatím tak populární jako v zahraničí. Navíc v případě Rádia Radnice jde opravdu pouze o lokální záležitost, neinvestujeme do propagace, ladí nás nejčastěji místní patrioti a lidé, kteří se chtějí dozvědět, co je v našem městském obvodu nového.

Máte nějaké posluchače odjinud?
Poslouchají nás v Americe, poslouchá nás kamarád na Kypru, který tam bydlí a chce vědět, co se děje v jeho rodném městě. Víme, že nás poslouchá někdo na Slovensku, v Rakousku. Je to asi tak, že někdo vycestuje do zahraničí a chce zůstat v kontaktu s děním v Ostravě. Nejčastěji v létě, kdy naši posluchači jsou na dovolené a naladí si naše rádio.

www.radioradnice.cz

www.radioradnice.cz

Jaké zprávy vysíláte?
Důvodem vzniku našeho rádia je i to, že když se jedná o velkou akci, mimořádnou událost, neštěstí, aféru a jinou velkou věc, tak to zajímá všechna média. Když se ale otvírá hřiště za malou školou, tak to velká periodika a celoplošná rádia příliš nebere. Když současně pokrývají Opavu, Karvinou, Nový Jičín a další města Moravskoslezského kraje, dostat do vysílání malou zprávu z ostravského městského obvodu není vždy možné, případně zazní pouze jednou. Ale to chápu, každé médium má své priority, podle kterých se jednotlivým tématům věnuje, není nafukovací a nemůže informovat o všem. Proto jsme byli motivováni tím, že v našem lokálním rádiu dostanou prostor všechny zajímavé místní zprávy a svého posluchače si najdou. A zatím to tak opravdu funguje.

Podle čeho vybíráte hudbu? Víte, kdo vás poslouchá. Je posluchačem spíše senior, či mladší člověk?
Většinou nás poslouchají pracující lidé středního věku a lidé starší. V našem případě to není tak, že by internetové rádio měla poslouchat pouze mladší generace. Internet a mládí, to jde k sobě, ale co se týká poslechu Rádia Radnice, tak tady to spojení nefunguje. Je to možná i tím, co hrajeme. Vzhledem k tomu, jaká skupina posluchačů si nás naladí, musíme hrát trochu konzervativněji než komerční rádia. Tomu našemu dospělákovi by nemusela taneční hudba pro mladé tolik vyhovovat. Hrajeme proto spíše pro ty starší, ale samozřejmě se snažíme o pestrost. Máme v playlistu písně od Lady Gaga, Madonny, Green Day a Eltona Johna, hrajeme ale taky Kabáty, Marii Rottrovou, Věru Špinarovou, Beatles, Nedvědy a další.

Převažuje česká muzika?
Sedmdesát procent toho, co se hraje, je české nebo slovenské produkce.

Co chystáte do budoucna? Máte v plánu nějaký rozvoj vašeho rádia?
Chtěli bychom být v roli ostravského lokálního rádia. Máme několik myšlenek, jak působit na „rádiovém“ trhu. První myšlenka je velice zásadní. Jedná se o to, že bychom chtěli podporovat regionální kapely. To je nejstěžejnější věc, kterou vnímám jako poselství té stanice. Když je provoz hrazen z obecních prostředků, tak bychom měli mít vůli pomáhat těm, co začínají. Šanci dostat se do rozjetých komerčních stanic mají často velmi malou, protože je nikdo nezná, nebo to chvilku trvá. Takže chceme dát prostor začínajícím kapelám, kterým to dobře hraje a mají svá dema. Skladby posoudíme, a pokud nebudou mít vulgární texty a budou „hratelné“, do našeho vysílání je zařadíme. Rádio má široce nakročeno, styly a žánry střídáme, vůbec nám nevadí, když po Karlu Gottovi zní třeba nějaká neznámá regionální začínající kapela… Nechceme si hrát na rádio, které určuje, co zrovna frčí, chceme přinášet nové věci, nové zprávy a prokládat je hudbou, kde si najde každý to své.

Kde by vaše rádio mohlo být třeba za pět let, kdyby se mu dařilo?
Přál bych si, aby naše rádio nebylo jenom mariánskohorské, ale skutečně ostravské. Už teď jednáme s Ostravou-Jihem, pokud by se spolupráce rozjela a fungovala dobře, oslovili bychom i ostatní obvody. Náklady na provoz rádia, které nejsou velké, bychom pak mohli třeba ještě rozdělit, aby byly co nejnižší. A jestli Nezávislí vyhrají komunální volby v roce 2018, mohli bychom vysílat třeba z magistrátu (smích). Současně chceme podpořit místní podnikatele, například tím, že do programu zařadíme jejich inzerci, která by za měsíc vysílání stála například symbolických tisíc korun. Nápadů je hodně, teď jenom mít čas.

Sdílejte článek