Společnost
30/08/2016 Jaroslav Baďura

Přesilovka. Foto: Jindřich Štreit. Fotografie, která autora dostala do vězení

Magazín PATRIOT připravil rozsáhlý seriál, v němž postupně představí jedny z nejslavnějších fotografií Jindřicha Štreita, ikony české dokumentární fotografie, které svou naléhavostí a lidskostí přesáhly hranice nejen naší země, ale i vnímání dokumentární fotografie. Cyklus má za cíl připomenout dobu a kontext, v nichž slavné snímky vznikaly - unikátní je zejména díky komentářům autora, který se k fotografiím vrací po několika desítkách let od jejich vzniku.

V minulém dílu, který náš seriál odstartoval, jsme si připomněli okolnosti vzniku jedné z nejslavnějších Štreitových fotografií Pohřeb s kačenami.

Fotografie, kterou autor Jindřich Štreit nazval Přesilovka, vznikla v roce 1980 na Sovinci. „Připravovala se schůze státního statku a vedoucí statku pan Linhart mě požádal, abych to nafotil a moje žena tam zahrála. Žena s dcerou Monikou zahrály pár skladeb a já to fotil,“ vzpomíná Jindřich Štreit.

Byť to na fotografii vypadá, že funkcionáři jsou proti obyčejným obyvatelům obce, kteří se na schůzi přišli podívat, v  přesilovce, bylo to jinak.

„Víte, na vesnici je zvykem, že ti lidé většinou sedí vzadu a tak to bylo i u této schůze. Pracovní název byl Přesilovka, protože to takto vypadá, byť úplně vzadu v sálu ještě nějací lidé byli,“ vzpomíná Štreit.

Když pak vedl režim proti fotografovi proces, právě Přesilovka přispěla k rozsudku. „Přesilovka byla největším triumfem cenzorů, byla to nejvýraznější fotka, za kterou jsem skoro čtyři měsíce seděl na Ruzyni. Bylo to prý hanobení prezidenta, nelíbil se jim ten jeho portrét v té souvislosti. Ve spisu proti mně bylo celkem šest fotek, tahle jim vadila nejvíce. To dnes nikdo nepochopí, byla to prostě taková doba,“ říká Jindřich Štreit.

Sdílejte článek