Společnost
13/11/2018 ČTK

Ostravskou dálnici čeká provizorní a posléze i generální oprava za miliardy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo provizorní opravu prvního úseku dálnice D1 (dříve D47) mezi Ostravou a polskými hranicemi.

Problémy, mimo jiné zvlnění, se na dálnici objevily už krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Kvůli bezpečnosti se v úseku jezdilo sníženou rychlostí, nyní je v opravované části doprava ještě svedena do opačného jízdního pruhu.

Provizorní opravy by měly být hotovy na jaře a přijdou na 50 milionů korun, pak ale dálnici čeká důkladná rekonstrukce za 4,2 miliardy korun.

Novinářům to dnes řekli zástupci ŘSD. Problémy dálnice se týkají zhruba osmnáctikilometrového úseku mezi mimoúrovňovým křížením s Rudnou ulicí v Ostravě a mimoúrovňovým křížením v Bohumíně.

ŘSD se kvůli nim pře už několik let se stavební společností Eurovia. Podle ŘSD zhotovitel stavby nedodržel domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

Provizorní opravy podle ŘSD nemohly začít dřív, aby se nezničily důkazy pro soudní spory. "V tuto chvíli máme osm soudních sporů vyhraných a jeden byl prohlášený za promlčený. Celkem jsme vysoudili 368 milionů korun. Nicméně to jsou, řekněme, ty méně důležité, minoritní soudní spory," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Nejdůležitější spory podle něj čekají ve čtyřech případech na rozhodnutí rozhodčího soudu hospodářské komory a v jednom případě u Obvodního soudu pro Prahu 1.

"To jsou soudní pře, které mají rozhodnout o té majoritní, o největší části zavinění škody, jinými slovy, kdo zaplatí rekonstrukci a de facto výstavbu zhruba poloviny úseku znova," řekl Rýdl.

Ředitel úseku kontroly a kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý řekl, že dálnice je kvůli nerovnostem nebezpečná.

"S vozidlem to velice zamává. Druhá věc - zadržuje se tady voda, vytvářejí se kaluže, nejsou odtokové zóny tak, jak by měly vypadat a měly vodu odvádět," řekl Hlavatý.

Provizorní oprava je naplánována na několik etap. "Do měsíce bychom měli mít první část hotovou. Další části začnou hned po zimním období v okamžiku, kdy opadne sníh a zvýší se teploty, takže předpokládáme na jaře," řekl Hlavatý.

Podle Rýdla by letos měli stihnout opravu čtyř úseků. "Celkem jich máme připraveno na opravu 14. Životnost provizorních oprav je zhruba tři roky. Do těch tří let se musí rozhodnout a připravit definitivní oprava," podotkl mluvčí. Cena kompletní rekonstrukce se odhaduje zhruba na 4,2 miliardy korun.

"Kolem osmi - devíti kilometrů by bylo třeba rekonstruovat do té míry, že téměř s nadsázkou můžeme hovořit o stavbě dálnice úplně znova," uvedl Rýdl. Stavba by podle něj mohla začít dva nebo tři roky po provizorní opravě. "Do té doby potřebujeme mít pravomocné rozhodnutí soudu," uzavřel mluvčí.

Podle Hlavatého bude peníze za provizorní opravy ŘSD vymáhat soudně jako náklady na údržbu dálnice. Po provizorní opravě by se na dálnici mělo jezdit rychlostí 110 kilometrů v hodině.

Sdílejte článek