Byznys
12/06/2016 Jaroslav Baďura

Ostrava hledá nového dodavatele pro centrání nákupy. Hrozí, že se celý systém zbortí?

Nakupováním v elektronických aukcích ušetřilo město Ostrava a jeho organizace od roku 2010 zhruba 486 milionů korun. Město nyní hledá pro Systém sdružených nákupů nového dodavatele, který by mohl být znám v příštím týdnu, řekl náměstek primátora Radim Babinec (ANO).

Výběrové řízení město připravovalo zhruba rok. Přihlásily se do něj tři firmy včetně společnosti eCentre, která mu tuto službu dosud poskytuje. Město se výběrovým řízením snaží dosáhnout výhodnějších podmínek.

„Základní rozdíl je v tom, že odměna současného dodavatele byla počítána ve výši 2,3 procenta ze soutěženého objemu,“ uvedl Babinec. Ten ročně představoval asi půl miliardy korun. Celkem město a jeho organizace ročně nakupují zboží a služby za zhruba čtyři miliardy korun. Odměna provozovatele se tak podle Babince pohybovala okolo 11,5 milionu korun ročně.

Nově by odměna měla být paušální. Právě nabídnutá cena bude rozhodujícím kritériem při výběru dodavatele. Konkrétní nabídky firem Babinec upřesnit nechtěl, nicméně přepokládá, že město by původní cenu mohlo snížit zhruba o polovinu.

Vítězslav Grygar, statutární ředitel společnosti eCENTRE, poskytl k tématu Magazínu PATRIOT rozhovor.

Přihlásili jste se do výběrového řízení – proč chcete pokračovat?
Protože ještě není zdaleka hotovo. Začali jsme stavět dům. Nejdříve projektové zadání. Chceme dům, který ještě nikdo v této zemi nemá. Bude originální, bude atypický, musí se líbit nájemníkům a musí být funkční – šetřit peníze. K tomu všemu nesmí náklady na provoz domu přesáhnout 33% výnosu z nájmu. Prostě tento dům musí být v ekonomickém plusu.

Pokud tedy budeme pokračovat ve stavební metafoře, jaké byly začátky vaší stavby – tedy vzniku systému centrálního elektronického systému nákupů?
Kopali jsme základy a místy  jsme narazili na opravdovou tvrdou horninu. Položili jsme inženýrské sítě, vodu, kanalizaci, přivedli jsme plyn, elektřinu a vybudovali základovou desku. Věděli jsme, že dům musí mít robustní základy, protože se bude rozšiřovat a zvětšovat. Zároveň jsme věděli, že se v něm musí bydlet od samého počátku.

Jak je nyní stavba daleko?
Dnes, po skoro 6 letech výstavby domu, máme postaveno 15 pater a je možné stavět až do patra s číslem 100. Dům je plně funkční a plní základní zadání, ale ještě nenabyl optimálního využití. Proč jsme se tedy přihlásili? Protože ještě není dostavěno.

Jaké jsou vaše výsledky v dosavadním působení v centrálním nákupu pro Ostravu?
Námi postavených 15 pater znamená, že ze 174 organizací je aktivně do systému zapojeno 127. Na nákupním portálu města je umístěno 18 000 položek. Z necelých 4 miliardy nakupovaných položek prošlo aukcemi jen v loňském roce za 550 milionů korun. Za loňský rok byla úspora pro město 21%  – tedy 119 milionů korun.

Kolik jste Ostravě pomohli ušetřit od počátku centrálního nákupu?
Celková úspora za trvání projektu je 529 milionů korun. Ostrava zaplatila projektantovi a stavitelům 128 milionů, finanční přidaná hodnota je 401 milionů.

To jsou čísla, jaké jsou další výhody?
Ostrava má informace o každodenně realizovaném nákupu ve zhruba 130 organizacích. Například teď se můžete podívat, kolik rohlíků, za kolik peněz, od jakého dodavatele přivezli do nemocnice na Fifejdách na ranní snídani pro pacienty, kolik litrů nafty a za kolik se nakoupilo v tomto týdnu pro Dopravní podnik nebo OZO.  Můžete spravedlivě stavět rozpočty pro organizace, odměňovat lidi, kteří se profesionálně starají v příspěvkových organizacích o efektivní řízení nákladů.

Co nabízíte jako argument – proč by Ostrava měla pokračovat s vámi?
Ostrava dle platné legislativy musela prověřit, zdali se stavba nedá realizovat levněji. Jádro pudla je, jak zjistit, co je pro Ostravu výhodnější. Výhodnost stavby neprověříte pouze jednou položkou a to kolik stavba stojí, ale ještě dalšími dvěmi: co tento typ stavby přináší a jaký má další rozvojový potenciál. Jestli vás roční náklad stojí v průměru 11 milionů korun a získáte úsporu v průměru 100 milionů, tak máte 89 milionů plus. Takže, když snížíte nákladovou cenu za stavitele na polovinu, tedy na 5,5 miionu korun, musíte dosáhnout minimálně 86 milionů korun úspory, abyste si polepšili. Takže výběr stavitelů se musí řídit celkovou ekonomickou výhodností stavby, nikoli jen náklady na provoz a další výstavbu.

Změna dodavatele tedy zdaleka nemusí generovat další automatické úspory, ale může tomu být přesně naopak…
Uvidíme  jak se to řádnému hospodáři – vedení města – podaří. Z jedné strany chápu, že to nemá nikterak jednoduché, protože provoz systému je rozsáhlý, ale na druhé straně to nechce více než zdravý selský rozum, který byl koneckonců u zrodu této republikové rarity.

Sdílejte článek