Byznys
20/04/2017 Tomáš Svoboda

Ostrava bude perfektní lokalitou, věří investoři z americké firmy Chassix

Už na jaře příštího roku by měla v Ostravě - Kunčičkách začít výroba automobilových dílů americké společnosti Chassix, která hodlá investovat více než miliardu korun a postupně přijmout 300 až 400 zaměstnanců.

Bližší plány představil na setkání se zástupci města výkonný ředitel pro Evropu Sergi Barbero. Nadnárodní společnost, která má celkem 25 závodů, zaměstnává kolem 3 000 lidí a za minulý rok dosáhla tržeb v hodnotě více než 1 miliardy dolarů, bere výstavbu nového závodu v lokalitě kunčického Business Parku jako strategický projekt.

Do areálu, v jehož okolí už sídlí značky jako Ikea, Schenker či Adler Czech, o rozloze 21 tisíc metrů čtverečních investuje necelých 50 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 1,3 miliardy korun.

Můžete společnost Chassix ve stručnosti představit?
Jsme největší světový výrobce obráběných hliníkových dílů pro celou řadu automobilek. Našimi koncovými zákazníky jsou Ford a Opel, ale momentálně jsme podali nabídku také pro BMW a Jaguar. Mezi stávající zákazníky pak patří ještě značky Renault, Volvo a Audi. Pro všechny bychom mohli vyrábět díly v Ostravě. Kromě toho máme vlastní závody v USA, Číně, Brazílii a samozřejmě také v Evropě, kde jsme chtěli doplnit náš výrobní sortiment. Proto jsme se rozhodli otevřít nový závod, co se týče Evropy, bude náš třetí (společnost Chassix působí také ve Francii a Španělsku, pozn. red.).

Proč jste se rozhodli právě pro Ostravu?
Nejprve bych chtěl říct, že nám trvalo celkem osm měsíců, než jsme našli vhodné místo, které by mělo správnou infrastrukturu pro náš byznys. Prohlédli jsme si lokality v jiných zemích i v jiných českých městech a nakonec došli k závěru, že perfektní lokalitou bude právě Ostrava. Pro nás jsou klíčové tři faktory, a to kvalita, bezpečnost a životní prostředí. Jelikož vyrábíme autodíly, musíme plnit nejnáročnější požadavky výrobců. Proto potřebujeme místo s kvalifikovanými lidmi, kterým nabídneme práci s vysokou přidanou hodnotou. Víme, že v Ostravě jich je dostatek.

Kde konkrétně je budete hledat?
Nejsou tady pouze lidé z dolů, ale i z průmyslových podniků a pak také spousta mladých lidí z technické univerzity, kde budeme mít prezentaci pro studenty oboru Metalurgie. Budeme jim chtít nabídnout studijní programy a přípravu na budoucí zaměstnání u nás. Celkově budeme pro naši výrobu hliníkových podvozků a dalších dílů hledat techniky slévače, inženýry kvality a výrobní techniky, což musejí být vysoce kvalifikovaní lidé. Také v případě dělnických profesí bychom chtěli, aby se zaměstnanci rekrutovali z ostravských technicky zaměřených škol.

Takže zaměstnance hledáte už nyní?
Dá se to tak říct. Fakticky během dvou týdnů začneme s náborem zaměstnanců. V první fázi, tedy do června letošního roku bychom chtěli mít aspoň 10 lidí. Nejdříve budeme obsazovat pozici ředitele, personalisty a další, na které už pohovory běží. Následně budeme zajišťovat jejich zaškolení v továrnách v USA nebo v Číně, aby pak mohli zahájit výrobu v Ostravě. Jinak je pro nás zatím ještě brzy na přesná čísla a data, kolik dalších lidí a kdy budeme přijímat.

Už v březnu, kdy jste oficiálně oznamovali ostravskou investici, se objevila vyjádření, že nejdete vyloženě za levnou pracovní silou. Jaká bude vaše personální, a zejména tedy mzdová, politika?
Rád bych uvedl, že chceme, aby závod vedl místní management. Děláme to proto, abychom lépe pochopili očekávání lidí, kteří pro nás budou pracovat. Na základě toho pak můžeme nastavit systém odměňování. Před Ostravou jsme si prohlédli i jiné lokality, a věřte mi, že byly ve hře levnější alternativy. My ale primárně nehledáme místo s nejnižšími náklady. Musíme chránit potřeby našich zákazníků, takže potřebujeme místo se správnými lidmi i infrastrukturou. Vše bude pochopitelně záviset na vývoji trhu, ale věřím, že v odměňování se nám podaří nastavit to, co je férové pro naše zaměstnance.

Jaké jsou vaše plány, co se týče zahájení výroby?
Předpokládáme, že na začátku roku 2019 už budeme expedovat smontované díly zákazníkům. Nicméně již od dubna příštího roku bychom měli mít závod, jehož výstavba začíná v těchto dnech, k dispozici a postupně vyrábět. Očekáváme, že vytvoříme 300 až 400 nových pracovních míst a že vybudujeme ten nejlepší závod v naší skupině. Věřím, že to bude první z našich mnoha továren v České republice.

Sdílejte článek