Společnost
18/05/2017 Jaroslav Baďura

Odhalte vandala a jezděte rok zadarmo, láká dopravní podnik cestující

Dopravní podnik Ostrava (DPO) vyzývá cestující, aby mu pomohli s dopadením vandalů, kteří ničí jeho majetek.

Za pomoc při odhalování vandalů mohou lidé získat až roční dlouhodobou jízdenku, řekl dnes novinářům ředitel DPO Daniel Morys.

Škody na majetku dopravního podniku způsobené vandalismem byly loni vyčísleny na více než 5,9 milionu korun, což je proti roku 2015 nárůst o víc než sedm procent. Z pojištění má dopravní podnik krytých zhruba 85 procent nákladů na obnovu poškozených věcí.

„Samozřejmě jsou tady sekundární náklady, které jsou zhruba ve stejné výši a jsou spojené s činností našich lidí,“ uvedl Morys. Doplnil, že zaměstnance, kteří musí pracovat na odstraňování následků vandalismu, by bylo možné využít na jinou práci.

Denně vandalové například poničí tři skleněné tabule, ať už na zastávkách či v tramvajích. Ročně se přitom podaří dopadnou jen minimum z nich, letos to byl zatím pouze jeden.

Nejvyšší podíl vandalských útoků eviduje dopravní podnik v tramvajích, a to 62 procent. Důvodem je skutečnost, že tramvaje jsou větší, a tedy i anonymnější. Nejvíce se ničí okna dopravních prostředků, ale terčem útoků jsou i automaty na jízdenky nebo odbavovací systém.

„Každému, kdo nám prokazatelně pomůže k dopadení vandalů, slibujeme odměnu v podobě dlouhodobé jízdenky,“ uvedl Morys. Podle něj DPO lidem, kteří vandaly ohlásí, slibuje anonymitu. Na projektu chce úzce spolupracovat s policií.

Dopravní podnik do budoucna chystá i několik preventivních opatření, která by měla boj s vandalismem usnadnit. Například nové tramvaje už budou vybaveny speciálními fóliemi na sklo, které brání jejich poškození.

Rozšiřovat chce i kamerový systém. Kamery jsou zatím v 72 vozech, do konce roku by se počet kamer měl výrazně zvýšit. Dopravní podnik se snaží využívat i městské kamery, které monitorují zastávky.

Pokud lidé vidí někoho, kdo ničí majetek, mohou se obrátit přímo na policii nebo poslat fotku prostřednictvím facebook messengeru s datem, časem, linkou a směrem nebo názvem zastávky.

Cestující se mohou obracet také na takzvanou linku čistoty s číslem 597 401 333, kam mohou hlásit například nepořádek na zastávkách.

Sdílejte článek