Byznys
21/06/2017 Tomáš Svoboda

Ocelářské výročí: Před 65 lety vyjel z ostravské válcovny první ingot

Přesně před 65 lety spatřil ve válcovnách dnešní huti ArcelorMittal Ostrava světlo světa první výrobek převálcovaný z hutního polotovaru. Jednalo se o ingot převálcovaný na blok o rozměrech 180 x 180 mm.

Samotné válcovny huti, jejichž výstavba byla údajně plánována už za dob protektorátu, zahájily svůj provoz o den dříve, tedy 20. června 1952.

„Výstavba válcoven v Kunčicích fakticky začala až v roce 1950 a začátkem roku 1952 dokončili dělníci montáž strojního a elektrického zařízení. Teplý provoz byl zahájen 5. dubna 1952 zapálením a pozvolným vysoušením hlubinné pece číslo 8,“ popsal v tiskové zprávě historii dnešního závodu č. 14 Zdeněk Kuča, zástupce ředitele závodu válcovny v ArcelorMittal Ostrava.

První zkouška motorů válcovací stolice proběhla v květnu 1952. V té době se také zaměstnanci tehdejší Nové Huti Klementa Gottwalda v Ostravě ještě před zahájením výroby museli naučit hranit hutní polotovar k válcování – ingot – na přední i zadní straně válcovací stolice, k čemuž používali jako atrapu velký špalek ze čtyř dřevěných železničních pražců.

20. června 1952 vsadili dělníci do již vysušených pecí číslo 7 a 8 první čtyři ingoty. Následující den vyjel z válcovny první ingot převálcovaný na blok 180 x 180 mm. O tři dny později zahájila válcovna pravidelný třísměnný provoz.

Na počátku provozu vyráběla válcovna bloky pouze pro interní použití, později také pro další podniky, především pro univerzální trať Vítkovických železáren a pro válcovací tratě v Železárnách Podbrezová.

V roce 1953 nahradily tyto výrobky kruhové nápravy vyráběné do té doby na kolejnicové trati ve Vítkovických železárnách. Ve stejném roce se začaly v závodě 14 válcovat kruhové sochory, což bylo na tehdejší dobu unikátní.

Do roku 1961 zprovoznila ostravská huť ve válcovnách osm výrobních jednotek.  Díky modernizacím slouží válcovací tratě závodu č. 14 k válcování dlouhých výrobků dodnes. Jen zpracování ingotů je již díky technologii kontinuálního odlévání pouze historií.

Dnešní závod 14 – Válcovny má čtyři hotovní tratě, dvě profilové, jednu pásovou a jednu drátovou trať. Vyrábí dlouhé a ploché válcované výrobky určené zejména pro stavby a konstrukce na tuzemském i zahraničním trhu.

Sdílejte článek