Společnost
14/09/2017 Jaroslav Baďura

Moravskoslezský kraj: Potřebujeme moderní vlaky a elektrifikovanou železnici

Lidé, kteří pendlují vlakem na trase mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm, se dočkají vyššího komfortu cestování.

Prastaré vozy s koženkovým potahem, které na této trati číslo 323 stále ještě jezdí, budou nahrazeny moderními ekologickými vlakovými soupravami. Modernizací projdou i další železniční tratě a linky v Moravskoslezském kraji. Dnes o tom jednali krajští zastupitelé.

„Hlavním problémem jsou staré vlakové soupravy, které tu po kolejích celého kraje pořád jezdí a navíc jsou pomalé a nepohodlné. Není přece možné, abychom v 21. století cestovali vlakem, ve kterém se při vykonávání potřeby díváte dírou na koleje. Po celém kraji budeme požadovat moderní soupravy a bude jich víc, než doposud. Jenom na trať do Beskyd máme v plánu zajistit minimálně 5 souprav typu Push-Pull,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Na konci roku 2019 vyprší desetiletá smlouva mezi Moravskoslezským krajem a Českými drahami o provozování vlaků. Stát navíc vyhlásil dotační program na nákup nových vlakových souprav.

Chce-li v něm kraj uspět a získat alespoň 1,7 miliardy korun na nákup 12 souprav, musí mít o nových podmínkách železniční dopravy na svých tratích jasno už do konce letošního roku.

Krajští zastupitelé už před časem rozhodli, že regionální železniční doprava bude od roku 2019 zajišťována vybraným dopravcem na základě přímého zadání a pověřili náměstka hejtmana Jakuba Unucku, aby intenzivně jednal o nových smlouvách na léta 2019 až 2023 s Českými drahami i soukromými dopravci.

„Začínáme vyjednávat tak brzy proto, že ministerstvo dopravy na konci června zveřejnilo nové podmínky, za kterých si budou moci kraje, případně dopravci kupovat vlaky s pomocí evropských dotací. A my si chceme v první vlně nechat koupit vlaky na trať 323 z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm a potom také na trať Opava- Ostrava-Český Těšín, a pokud to nestihneme do listopadu, tak o ty peníze přijdeme,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Krajští zastupitelé dnes „posvětili“ i finanční závazek kraje k zajištění dopravní obslužnosti na lince S6 z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm – od konce roku 2019 do konce roku 2023 to bude minimálně 441 milionů korun.

„O elektrifikaci této trati je už rozhodnuto. Je ve stádiu projektové přípravy. Takže od roku 2020 tu budou nasazovány moderní soupravy. Prozatím je potáhne dieselová lokomotiva, pak elektrická,“ upřesnil náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že se v Beskydech počítá také s elektrizací úseku trati z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice. Dvoukolejná by měla být železnice mezi Ostravou-Kunčicemi a Frýdkem-Místkem.

„Velký problém je pro nás Bruntálsko, které je vlakem špatně dostupné. Dlouho to trvá, než tam člověk nejen z Ostravy, ale i jiných částí kraje dojede, cestující musí často počítat i s několika přestupy. Jednáme proto se Správou železniční dopravní cesty, aby co nejrychleji zmodernizovala celou trať. Máme od nich slib, že pro nás přednostně vypracují studii proveditelnosti, zda je možná elektrifikace a za jakých podmínek,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Kromě modernizace a elektrizace trati Opava-Krnov-Olomouc potřebuje Moravskoslezský kraj také kompletně opravit železniční uzel Ostrava mezi svinovským a Hlavním nádražím, aby tudy mohly vlaky jezdit rychleji.

Počítá se také s úpravou zastávky Ostrava-Stodolní a stanice Ostrava střed. Potřebná je také optimalizace trati Albrechtice u Českého Těšína – Ostrava-Svinov.

„Nechceme už žádné dieselové lokomotivy. Pokud tu takové mašiny budou, tak jen přechodně nebo budou hybridní na baterky či vodíkový pohon, kterému já osobně věřím ze všech alternativních technologií nejvíce. V následujících letech chceme všechny vozy na elektřinu a ideálně i na baterky,“ prohlásil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Sdílejte článek