Společnost
15/08/2017 Jaroslav Baďura

Moravskoslezský kraj motivuje dopravce. Měli by chtít lepší autobusy a více cestujících

Více cestujících ve veřejných autobusech, kvalitnější, komfortnější dopravu a služby, to vše co nejlevněji. Takový je cíl vedení Moravskoslezského kraje.

Proto v celém regionu postupně vyhlašuje tendry na autodopravce. Jako první kraj v republice je začal také motivovat, aby měli zájem na vyšším počtu lidí, které přepraví.

„Chceme, aby nízkopodlažními ekologickými autobusy, v nichž je samozřejmostí klimatizace, wifi, možnost platit kartou a chytrými mobily, jezdilo více cestujících. A také aby dopravci modernizovali vozový park za evropské dotace, a šetřili tak krajské peníze,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

„Proto jsme se jako první kraj v republice rozhodli motivovat dopravce, aby měli zájem vylepšovat zejména doplňkové služby a cenovou nabídku, na kterých zájem pasažérů hlavně stojí. S nadsázkou řečeno, takový řidič, rozdávající v den svých narozenin cestujícím v moderním autobusu bonbóny, dokáže divy,“ míní náměstek Jakub Unucka.

Upřesnil, že dopravci, kteří na pořízení nových autobusů požádají o dotaci z evropských fondů, získají od Moravskoslezského kraje odměnu.

„Vrátíme jim deset procent z celkové získané investiční dotace. Další odměnu – 300 tisíc korun ročně – mohou dostat, pokud se jim podaří zvýšit absolutní počet cestujících o pět procent oproti předchozímu kalendářnímu roku,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Dodal, že tyto podmínky jsou už zahrnuty v tendru na dopravce, který bude následujících deset let zajišťovat veřejnou autobusovou dopravu na Frýdlantsku. Zahájení této veřejné soutěže schválila 8. 8. 2017 Rada Moravskoslezského kraje.

„Na rozdíl od vlaků soutěžíme autobusové dopravce v celém regionu. Dlouhodobé kontrakty uzavřené na základě tendrů jsou v této oblasti výhodné pro všechny. Cestování autobusy je dostupnější i pro lidi s omezenou možností pohybu,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Dodal, že hlavním hodnotícím kritériem výběrového řízení na Frýdlantsku bude ekonomická výhodnost nabídky a technické podmínky.

„Největší váhu – 90 procent bude mít nabídková cena, z 10 procent výsledek ovlivní technická kritéria. V nich bude mít větší šanci na úspěch uchazeč, který do budoucna počítá s větším podílem nízkopodlažních autobusů a vozidel na CNG ve svém vozovém parku,“ upřesnil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Právě rozvoj čisté mobility, tedy využívání elektromobilů, vozidel s pohonem na CNG nebo vodík, podpora výstavby plnicích a nabíjecích stanic, je jednou z priorit Moravskoslezského kraje a součástí konceptu budování chytrého regionu.

Povinností nového dopravce také bude zavést do vozidel klimatizaci, wifi a zajistit, aby bylo možné v autobusech platit jízdné platební kartou a chytrými telefony.

Náměstek Unucka předpokládá, že obálky s nabídkami se budou otevírat 19. října. S vybraným dopravcem pak bude uzavřena smlouva na 10 let. Podepsána bude s největší pravděpodobností koncem letošního roku. Plnit zakázku bude vybraný dopravce od prosince 2018.

Jde o páté zadávací řízení na zajištění dopravní obslužnosti realizované v Moravskoslezském kraji. První bylo úspěšně ukončeno v červenci 2014 podpisem smlouvy s akciovou společností ČSAD Vsetín, která zajišťuje veřejnou autobusovou dopravu na Jablunkovsku a Třinecku.

Druhou veřejnou soutěž pro oblast Českotěšínska vyhrála v roce 2015 společnost ČSAD Havířov, před dokončením je tendr pro Karvinsko a Orlovsko.

Výběrová komise už doporučila krajským radním vítěze této soutěže. O tom, kdo bude následujících deset let na Karvinsku a Orlovsku vozit lidi do práce, do školy či k lékaři, bude krajská rada rozhodovat pravděpodobně 29. srpna.

Základní fakta o veřejné autobusové dopravě v MSK (2016)

• 10 smluvních dopravců

• 16 oblastí (2+2 vysoutěžené)

• 345 linek příměstské dopravy

• 770 autobusů

• 1 000 řidičů

• 18 000 spojů denně

• 30,1 milionů kilometrů ročně

• 424 milionů Kč tržby za jízdné

• 514 milionů osob za rok

• 598 milionů Kč kompenzace dopravcům (letos + 86 mil. Kč)

• 1,022 mld. Kč celkové náklady

Sdílejte článek