Nejnovější zprávy: ​Letošní Oktobeerfest je velké lákadlo. První vlna lístků je pryč! Novým ministrem kultury má být Lubomír Zaorálek

Filmové návraty

​Metráček z Příbora, slavná romance o vrhu koulí z doby Husákovy normalizace

Magazín PATRIOT připravil seriál, který přiblíží proslulé i ty méně známé filmy a seriály, které se natáčely v Ostravě a v Moravskoslezském kraji, a také osobnosti spjaté s regionem.

Foto: Archiv Martina Jirouška

Plnoštíhlá Jitka a úder, který se líbí - legendární Metráček patří ke klasickým dílům pro mládež a dnes na jeho černobílou filmovou verzi rád zavzpomíná nejeden nostalgik.

Zvláště v Moravskoslezském kraji, kde se částečně natáčel a můžeme i po desítkách let rozpoznávat, v které že to konkrétní ulici se děj odehrává. Řeč je především o Příboře, kam filmový štáb Josefa Pinkavy neměl z Gottwaldova (dnes už Zlína) příliš daleko.

Když se líbí úder, tak je to především typická normalizační hra vybíjená, jíž se týká. A někdy to může být pořádná dělovka! Kdo by si nezavzpomínal na vlastní zkušenosti s touto míčovou záležitostí.

Vybíjená v podání Jitky Pažoutové je exkluzivní záležitost, protože jí získá popularitu navzdory fyzickému nesouladu. Ovšem její představitelka, šestnáctiletá neherečka Markéta Světlíková, na dnešní poměry až takový obézní bačík není, postupem času splňuje normu a generace odkojené hamburgery jí mohou plnoštíhlou linii vlastně i závidět.

Tělesná traumata za normalizace byla vítanou ideologickou krmí, stačí se podívat třeba na populárního Válečka ze seriálu s Markem Ebenem, tlusťoch byl prostě všude, kde potřeboval soudruh najít otloukánka a marná sláva, bačík je i vděčné komické téma, určitě jste i ve své třídě měli aspoň jednoho.

Zvláště o přestávkách byl vítaným zdrojem posměchu. Ale jak s tím souvisí Příbor? Byl ve správný čas na příhodném místě.

Natáčelo se ovšem také ve Vizovicích nebo v Rožnově pod Radhoštěm. Raritní jsou záběry z hradní zříceniny ve Štramberku. Scény z Příbora ale asi nejvíce utkví v paměti.

Vlastně to jsou takové malé etudy, kdy se každá dá nějak příhodně rámovat právě místní lokalitou. Třeba Příbor: Jitka se potkává s Petrem u Farního kostela při cestě z nákupu. Příbor, křižovatka ul. Místecké a Bonifáce Buska. Příbor: Jitka čeká na Břéťu, který přijíždí autobusem představit rodině novou holku Ivanu.

Nelze pominout malebné náměstí Sigmunda Freuda s typickým podloubím, ulice Stojanovu nebo Politických vězňů.

A co herec, to ikona: Jaromír Hanzlík, Vítězslav Jandák (ještě než opustil dráhu sportu a vydal se na dráhu zločinu v Divoké svini), Lubomír Lipský, Helena Růžičková, Míla Myslíková, Ladislav Mrkvička.

Režisér Josef Pinkava byl v době natáčení Metráčka ve zvláštní situaci, v roce 1969 jej za jeho postoje vyloučili z KSČ, přesto mohl dále tvořit.

Zkušenosti nabíral jako dokumentarista a už v roce 1956 realizoval tematicky blízký snímek Vodu Ostravě. Dvanáctiminutový krátký barevný populárně vědecký film seznamoval diváka s vodní problematikou Ostravska a se smělým uskutečňováním velkého vodohospodářského plánu.

Nakonec vzal s povděkem i Metráčka, dívčí romanci o hodu koulí, která dokazuje, že člověk za Husákovy normalizace bral s povděkem i to málo, co se nabízelo.

Za svou práci obdržel Josef Pinkava mnoho ocenění na domácích a zahraničních filmových přehlídkách, symbolickým završením pak byla Cena města Zlína, kterou dostal v roce 1999 za celoživotní práci ve zdejším filmovém studiu. Jeho dcera, Hana Pinkavová, se také věnuje filmu, především dokumentu.

Metráček zdaleka nebyl jediným normalizačním příspěvkem se sportovní tématikou. Někde na začátku byla komedie Bořivoje Zemana Ženy v ofsajdu (1971) o nadšeném fotbalovém rozhodčím, který je v civilním životě vedoucím kadeřnictví a starým mládencem, jemuž komplikují život vdavekchtivé kolegyně.

O rok později vznikl film z motokrosového prostředí Rodeo (1972) Antonína Máši. Vypráví o tom, jak zapálený závodník, středoškolák Imrich Křepiňský, zvaný Křápa (opět náš oblíbený Vítězslav Jandák), musí zvládnout důležité závody i opravnou zkoušku z matematiky. Vrcholový sport dostal zelenou.

Šestnáctiletá neherečka Markéta Světlíková pochází z Kolína, konkurs vyhrála mezi šesti tisíci uchazečkami. Kromě Metráčku, který nastartoval její kariéru, se objevila například ještě v jiné regionální kultovce – v drobné roličce v hornické komedii Hynka Bočana Patra Hic.

Metráček byl ovšem její terno. Jako Jitka Pažoutová si navzdory svému hendikepu vlastně docela užívá a má z čeho vybírat. Prožívá první vztahy s chlapci – třídním outsiderem Liborem (Jan Schmedka), obletovaným spolužákem Petrem (Zdeněk Szamko) a atletem Honzou (Vítězslav Jandák).

Nejhodnější je na ni asi Honza, který ji povzbuzuje a ohleduplně ji upozorní, že by neměla zhubnout, chce-li být ve vrhu koulí úspěšná.

Autor je filmový kritik a historik

Foto dne