Nejnovější zprávy: Dračí lodě na Hartě a Nohavica v Porubě. Zveme na Top 10 akcí tohoto týdne! Ve Frenštátě se skákalo na počest Jiřího Rašky. Memoriál má zvuk nejen u místních

Společnost

Méně hluku, více zeleně. Tramvajovou trať v centru Ostravy promění kolejový absorbér

Ostrava se stane vůbec prvním městem v České republice, ve kterém bude nainstalován tzv. kolejový absorbér. Magistrát a Dopravní podnik v průběhu léta zrealizují pilotní projekt tiché a zelené tramvajové tratě, a to na frýdlantských mostech směrem k zastávce Nová Karolina.

„Jde o téměř bezúdržbovou technologii, která je mimo jiné odolná proti posypové soli. Budou do ní zasazeny rostliny, které jsou vhodné pro naše klimatické pásmo. Kolejový absorbér pohlcuje hluk, prach, zadržuje vodu, za slunečného počasí uvolňuje vlhkost do ovzduší a navíc má atraktivní vzhled,“ uvedla tisková mluvčí města Ostravy Andrea Vojkovská.

Podle ní budou práce realizovány v průběhu prázdnin, a to za plného tramvajového provozu. Instalace kolejového absorbéru bude stát téměř 5,5 milionu korun bez DPH.

Konkrétně se bude jednat o české kolejové absorbéry hluku s funkcí retence vody, které jsou vyráběny pouze z recykovaných materiálů z automobilního průmyslu. Představit si můžeme recyklovanou pryž ze starých pneumatik či syntetické a technické textilie.

Slovenského původu je pro změnu syntetický materiál, díky kterému může být povrch kolejových absorbérů opatřen živou vegetací trávníků, rozchodníků, nebo umělým trávníkem. Všechny varianty povrchu zachovávají velmi dobré absorbční vlastnosti a umožňují odpařování vody v městském prostoru.

Tuto technologii odhlučnění kolejí je možné aplikovat jak na stávajících tramvajových tratí, tak při návrhu a stavbě nových moderních dopravních staveb.

Pro zvýšení bezpečnosti a současně i pro snížení hluku a vibrací je možné u nich postavit také lehkou a snadno demontovatelnou protihlukovou bariéru tvořenou syntetickým recyklátem v drátěných koších, který se nechá na vnější straně porůst lokálními a nenáročnými rostlinami.

Pilotní projekt kolejových absorbérů hluku s funkcí retence vody mezi frýdlantskými mosty a zastávkou Nová Karolína umožní provozní ověření tohoto nejen protihlukového opatření.

Získané zkušenosti a dosažené výsledky by měly vést k další optimalizaci tramvajových tratí v Ostravě, a to jak z pohledu zlepšování životního prostředí zastavěné krajiny, tak přizpůsobení se globálním klimatickým změnám.

Foto dne