Byznys
19/10/2015 Jaroslav Baďura

Mág kuchařů Vaněk vydává Pražskou kuchařku. Vznikala v Ostravě!

Takovou "bichli" ještě doma milovníci kulinaření doma nemají. Unikátní přehled zajímavých pražských restaurací, řeznictví, cukráren, pekáren, receptů, příběhů a Vaňkových komentářů na křídovém papíře má skoro sedm set stran a váží k sedmi kilogramům. Grafickou podobu nádherné knize dalo ostravské Studio Stojkov.

Studio, které se například podílí na grafické podobě bookletů alb skupiny Kryštof a kompletních vizuálech této kapely, nebo vytvářelo loňskou tvář festivalu Febio Fest, dostalo zakázku od Romana Vaňka, jehož s Georgi Stojkovem seznámil člen kapely Kryštof Nikos Kuluris. „Pak pan Vaněk Georgimu zavolal a požádal jej, že by chtěl, aby grafickou podobu jeho dalšího bestseleru vytvořil on,“ vzpomíná na začátek prací kolega šéfa studia Georgiho Stojkova Michal Blažek.

Roman Vaněk dával texty o pražských podnicích dohromady dva roky. „Nejde ale rozhodně jen o přehled luxusních pražských podniků. I ty tam samozřejmě jsou, ale pak tam najdete třeba zajímavé pražské bufety s těmi nejlepšími chlebíčky, pivnice, šikovné řezníky, pekaře, cukráře, jsou tam například menu z významných návštěv na Pražském hradě a tužkou psané poznámky Romana Vaňka,“ vypráví Georgiho kolegyně Andrea Hamová.

Zleva: Michal Blažek, Andrea Hamová a Georgi Stojkov. Foto: Jaroslav Baďura

Zleva: Michal Blažek, Andrea Hamová a Georgi Stojkov. Foto: Jaroslav Baďura

Studio Stojkov mělo na tvorbu knihy jen něco přes dva měsíce. „Koncem června jsme začali a spolu s Georgim, který dal knize tvář a vizi, jsme na tom denně dělali další čtyři,“ říká Michal Blažek. Spolu s ním zmíněná Andrea Hamová, Daniel Kokeš a David Stypka.

Pracné bylo například vybírání fotografií. V knize jich je sedm set, jenže grafici vybírali z několika tisíců. „Všechny byly navíc v obřím rozlišení, takže to bylo náročné i technicky,“ říká Michal Blažek. V knize, která se tiskla v opavské tiskárně Grafico, však čtenáři nenajdou rozhodně jen fotky pokrmů, ale i portréty lidí, kteří je připravují a další grafické lahůdky.

Roman Vaněk přišel s koncepcí, jak by graficky mohla zhruba kniha vypadat, jenže Georgi Stojkov to vymyslel podle svého a Roman Vaněk jeho kocept přijal. „Pan Vaněk se byl podívat v tiskárně, jinak s námi komunikoval telefonicky, jeden takový hovor trval i šest hodin,“ směje se Andrea Hamová. Dnes už se usmívá, ale přiznává, že mnohdy to byla opravdu náročná práce.

„Původní představa pana Vaňka byla, že kniha bude mít do pěti set stran. Jenže my už ve čtvrtině práce věděli, že toho bude více. Každou stranu schvaloval Georgi, mnohdy jsme všichni byli v práci i 18 hodin denně. Nejhorší to bylo ve chvílích, kdy nám už večer všem kručelo v břiše a my se dívali na ty lahůdky, ovšem jen na monitoru,“ říká Andrea Hamová.

Studio Stojkov, které je součástí projektu „Art Studios Provoz Hlubina“,  nyní předběžně jedná s Romanem Vaňkem o další případné spolupráci.

 

 

Sdílejte článek