Společnost
20/12/2016 Tomáš Svoboda

Lanovku vymyslela sama Ostrava! Mohla by vést i do Poruby, „fantazíruje“ architekt Pleskot

Jeho slovo má velkou váhu vždy, když se začne mluvit o proměnách Ostravy. Aby taky ne, vždyť právě proslulý architekt Josef Pleskot svými vizemi dokázal vdechnout nový život „mrtvému industriálu“ v Dolní oblasti Vítkovice. Nyní je přesvědčen o tom, že dalším správným ostravským impulsem bude projekt městské lanovky, která by podle něj mohla přerůst v síť několika tras.

Lidé se často ptají, co je to vůbec za výmysl – lanovka v Ostravě? Kdo ji vlastně vymyslel?
Lanovku v Ostravě nevymyslel nikdo konkrétní. Lanovku prostě vymyslela sama Ostrava, protože z její podstaty vyplývá, že tady nad městem mají vést lana a že pohyb nad hlavami lidí v této podobě se zkrátka má odehrávat. Vzpomínám si, že když jsem prvně do Ostravy přišel, to už tady lana nebyla. Říkal jsem si, kde to je? Jako dítě jsem si je pamatoval a přišlo mi to jako velká škoda a ztráta. Ale abychom to uzavřeli. Lanovku vymyslela Ostrava a basta! Teď by se měli všichni Ostraváci starat o to, aby něco takového vzniklo.

Jak vlastně vnímáte celý projekt, který byl nedávno oficiálně představen veřejnosti jako životaschopný?
Říkám tomu projekt pro radost. A to proto, že jsme radost ztratili a je třeba ji znovu vyvolávat. Tento projekt patří k těm, díky kterým lidé začnou na pár chvil v životě vidět svět jinak. Zvesela, seshora, což je prostě hezká věc. Už dříve jsem měl možnost dost pozorovat tváře lidí, kteří jedou ve vozících lanovek. Vidíte, že z nich najednou všechno padá a jsou šťastní, zažil jsem to třeba ve Švýcarsku nebo v Německu.

Někdo může namítnout, že radost je sice fajn, ale v Ostravě musí ustoupit pragmatičnosti…
Politici samozřejmě musejí dělat projekty, které jsou takříkajíc povinností a které mají pragmatičnost. Musí je udělat každý, ať už je levý, pravý, střední nebo, nevím, jaký. Takové projekty by se měly dělat, ale není třeba u nich čekat ovace, protože to jsou projekty z povinnosti. Pak jsou projekty pro radost a mezi ně patří právě a ne jen lanovky. Zažil jsem to v 90. letech, kdy si prezident Václav Havel vzpomněl, že chce zpřístupnit Pražský hrad alternativním způsobem a že by bylo zajímavé, kdyby se podařilo vybudovat tunel v Jelením příkopu. Byl to typický projekt pro radost, do kterého jsme všichni šli srdcem, získaly se na něj peníze a byl postaven. Teď je bohužel z bezpečnostních důvodů zavřený, ale pořád tam je, nikdo ho nezasype a zase se jednou otevře.

Proč by tedy lanovku měla Ostrava potřebovat?
Je potřeba, aby se spojilo centrum Ostravy s Dolní oblastí. Centrum je totiž nutné nějakým způsobem podpořit energií, která je v Dolní oblasti a obráceně. Tahle synergie je moc důležitá, je třeba ji podporovat a právě lanovou dráhou může být založena. Jsem přesvědčen o tom, že potom nezůstane u jedné trasy a že vznikne síť. Ostrava je typické město, které může mít tras daleko víc. Je to město satelitů a poměrně velkých vzdáleností. Snadno si může člověk představit, že by lanovka vedla i do Poruby, samozřejmě taky na Landek nebo na Hrabůvku. To všechno je možné, ale to už hodně fantazírujeme, jenže proč bychom neměli?

To určitě můžeme, ale zkuste ještě říct, zda mohou Ostravu inspirovat zkušenosti z jiných měst?
Doporučuju všem, aby se jezdili dívat do jiných měst. Jedna úžasná lanovka je poměrně nedaleko. Ve městě Koblenz v Německu, což je město třikrát starší než Ostrava. Jsou tam stopy ještě z římských dob. Lanová dráha se pohybuje ve zcela originálním historickém prostředí, a to tak něžně a citlivě, že vidíte věže středověkého kláštera, nad kterým tiše klouže kabinka lanové dráhy. Řeknete si, tady se spojuje historie se současností, tradice s high-tech našeho životního stylu.

Věříte tomu, že Ostrava skutečně bude mít svoji lanovku?
Pro lanovku dýchám a myslím si, že neprohraju sázku, když jsem řekl, že na sto procent v Ostravě musí být.

Sdílejte článek