Byznys
17/10/2017 ČTK

Kraj změřil firmě asfalt na opravené cestě. Vrstva byla tenčí než dodavatel slíbil

Moravskoslezský kraj reklamuje u společnosti Alpine Bau opravu silnice mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou. Podle kraje totiž při její renovaci bylo použito méně materiálu.

Kraji to potvrdilo měření vrstev asfaltu, které před časem začal využívat, řekla Miroslava Chlebounová z krajského úřadu. Mluvčí firmy Zuzana Krajčiová uvedla, že společnost se v současné chvíli nebude k případu vyjadřovat.

Tloušťka pokládaných vrstev se měřila speciální laserovou technologií. Podle projektu měla firma položit pět centimetrů spodní, takzvané ložné vrstvy asfaltu a čtyři centimetry horní vrstvy, uvedl technicko provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák. „Výsledek měření potvrdil menší tloušťku zejména u ložné vrstvy na opravovaném úseku,“ řekl Novák.

Správa silnic Moravskoslezského kraje proměří vrstvu vozovky zkušebně zatím na třech stavbách, měření má totiž význam pouze na delších úsecích opravovaných cest. Náklady na měření dosáhnou 2,4 milionu korun.

„Když vybíráme firmy na opravy silnic, daří se nám v soutěži rapidně snížit cenu zakázky. Mnohdy skončíme až na 48 procentech projektové ceny. Chceme se ještě kromě běžného stavebního dozoru ujistit, že vítěz i za tuto cenu udělá všechno, jak podle smlouvy a projektu udělat má,“ vysvětlil důvody kontrolního testování náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Podle něj výsledky prvního měření ukázaly, že to bylo správné rozhodnutí a kraj chce v testování pokračovat. Unucka dodal, že reklamaci úseku silnice lze řešit několika způsoby.

„Dodavatel cestu znovu vyfrézuje a položí tolik asfaltu, kolik je skutečně v objednávce. Nebo položí na již existující asfalt vrstvu navíc, aby dorovnal rozdíl. Třetí možnost je, že vrátí část peněz a prodlouží záruku cesty. Preferuji první variantu,“ uvedl Unucka.

Aktuálně se vrstvy asfaltu měří v úseku Komárova a Raduně na Opavsku. V letošním roce bude v Moravskoslezském kraji opraveno zhruba 77 kilometrů silnic za 254 milionů korun.

Přes 52 milionů hradí Moravskoslezský kraj, zbytek stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.

Sdílejte článek