Kultura
09/04/2024 Petr Sobol

Jubilejní sezona Janáčkovy filharmonie Ostrava míří do finále, chystá se světová premiéra

Eliška Cílková. Foto: se souhlasem JFO

Jubilejní 70. koncertní sezona Janáčkovy filharmonie Ostrava se blíží do finále. Ve čtvrtek 11. dubna zahraje orchestr, pod taktovkou světově uznávaného dirigenta Andreye Boreyka, v rámci posledního koncertu Symfonického cyklu A skladby světových velikánů i premiéru druhé ze skladeb na objednávku.

Posluchači se mohou v sále Vesmíru těšit na jedno z nejvýznamnějších děl Bedřicha Smetany – Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“, který v úpravě pro symfonický orchestr zazní při příležitosti oslav Roku české hudby. Na programu bude také jeden z nejčastěji uváděných orchestrálních cyklů Gustava Mahlera – Písně o mrtvých dětech, ve kterých se po boku JFO vůbec poprvé představí špičkový argentinský barytonista Iván Paley. Celý večer však otevře premiérové uvedení skladby Odstíny záře, kterou pro orchestr na objednávku složila mladá nadějná autorka Eliška Cílková, jež se při komponování nechala inspirovat prostředím současné špičkové české neonatologie a sílou lidského života. Premiéru této skladby zaznamená Český rozhlas. Koncert, na který zbývají poslední volná místa, začíná v 19:00 hodin.

Mimořádnou dramaturgií vyvrcholí ve čtvrtek v dočasném působišti Janáčkovy filharmonie Ostrava ve Vesmíru Symfonický cyklus A. Vedle osvědčených děl Bedřicha Smetany nebo Gustava Mahlera zde totiž zazní světová premiéra skladby Odstíny záře současné autorky Elišky Cílkové. „V rámci tohoto koncertu se skutečně dočkáme hned dvou premiér. Kromě provedení zbrusu nové skladby, jež vznikla na zakázku, se navíc v Mahlerově díle - Písně o mrtvých dětech vůbec poprvé po boku Janáčkovy filharmonie Ostrava představí argentinský barytonista Iván Paley, jehož pěvecké kvality jsou bezesporu ohromné,“ říká ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla.

Skladbu Odstíny záře, která program večera otevře, zkomponovala současná hudební skladatelka Eliška Cílková, jež se nechala inspirovat zkušeností z reálného života. „Skladba v sobě nese velmi silný vnitřní rozměr. Vypráví příběh z poklidných nocí, které doprovázelo pozorování sil lidského života. Díky české neonatologii jsou totiž v dnešní době lékaři schopni zachránit děti, které se narodí předčasně,“ vysvětluje Cílková a doplňuje, že i samotný název skladby odkazuje na pozitivní reálná světla jednotek intenzivní péče. „Posluchače jistě upoutá opakovaný tón v harfě, jenž zosobňuje přeměněný zvuk monitoru životních funkcí a figury lidových motivů v samotném finále skladby zrcadlí zpěvy rodičů těchto dětí,“ dodává Cílková. Při komponování se skladatelka zaměřuje na práci s tonálními jádry, jíž se věnovala již při studiích na Columbia University, kde absolvovala roční Fulbrightovo stipendium pod vedením emeritního profesora hudební kompozice Freda Lerdahla. Specifikem v práci Elišky Cílkové je práce s tonálními jádry. „Celá kompozice Odstínů záře vyrůstá z úvodního tonálního jádra, které se během skladby čtyřikrát promění,“ vysvětluje pointu skladby Cílková.

Po premiérovém uvedení skladby české autorky pak program večera nabídne díla dvou velikánů klasické hudby. Nejprve zazní cyklus Písní o mrtvých dětech z pera Gustava Mahlera a v roli sólisty se v doprovodu orchestru představí argentinský barytonista Iván Paley. Ve druhé polovině večera pak zazní

jeden z vrcholů tvorby českého hudebního skladatele Bedřicha Smetany – Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“. „Tento původně smyčcový kvartet byl později upraven pro celý orchestr a zahrnutí této podoby skladby do dramaturgie koncertu inicioval samotný dirigent večera Andrey Boreyko,“ doplňuje Žemla a dodává, že Andrey Boreyko spolupracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava již čtvrtou koncertní sezónu, a zároveň je ředitelem Varšavské filharmonie a rezidenčním dirigentem Orchestra Sinfonica de Milano.

Janáčkova filharmonie Ostrava před několika dny zveřejnila výzvu pro současné autory, a také pro 71. koncertní sezonu hledá autora skladby na zakázku, která v premiéře zazní právě v interpretaci ostravského orchestru. „Jsme jeden z mála orchestrů v naší zemi, které touto cestou chtějí systematicky pokračovat také v následujících sezonách,“ uzavírá Jan Žemla.

Sdílejte článek