Kultura
12/01/2024 Petr Broulík

Janáčkova filharmonie zahájila rok Smetanou, Martinů a Dvořákovou Novosvětskou

Foto: Petr Hrubeš

Oslavou tří velikých českých skladatelů vážné hudby se stal večerní Novoroční koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava v bývalém kině Vesmír, které v současné době slouží jako provizorní útočiště oceňovaného ostravského hudebního tělesa.

Před vyprodaným hledištěm v sále zazněla nejprve předehra opery Prodaná nevěsta, poté fragment z opery Julietta aneb Snář Bohuslava Martinů a po přestávce slavná Symfonie č. 9 „Z Nového světa“ Antonína Dvořáka. Ta měla svou premiéru před 130 lety, tedy 16. prosince 1893 ve vyprodané Carnegie Hall v provedení Newyorské filharmonie.

Za pět let v novém koncertním sále

Janáčkova filharmonie Ostrava slaví v této koncertní sezoně 70 let své existence. „Věřím, že až budeme za pět let slavit pětasedmdesát let vzniku ostravské filharmonie, bude už novoroční koncert v novém koncertním sále,“ řekl při zahájení Novoročního koncertu JFO primátor města Ostravy Jan Dohnal, který nad ním převzal zásluhu.

Pak už filharmonie, která nedávno koncertovala v Japonsku a vystupovala už na všech předních evropských scénách, spustila velkolepou přehlídku největších klasiků české vážné hudby.

O Novoroční koncert JFO byl takový zájem, že ho filharmonie zopakovala ještě ve čtvrtek a další přidá v pátek večer. Návštěvníky čeká v úvodu předehra k Smetanovu komickému opernímu dílu, proslulé tříaktové opeře Prodaná nevěsta o pletichách spojených s vesnickými námluvami. Toto Smetanovo druhé hudebně-dramatické dílo získalo brzy značnou popularitu mezi nejširší veřejností a dodnes je svrchovaným symbolem národní operní tvorby 19. století.

Juliettu zpívala Thálií oceněná Kateřina Kněžíková

Druhým zážitkem večera se stal fragment z opery Bohuslava Martinů Julietta, v níž excelovala v tmavě zelené třpytivé róbě v roli Julietty sopranistka Opery pražského Národního divadla Kateřina Kněžíková, držitelka ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář. Jako Michel ji doprovodil tenorista Richard Samek a jako prodavač se vzpomínkami barytonista Jiří Hájek.

Tuto moderně pojatou operu začal psát Bohuslav Martinů v květnu 1936 v Paříži. Téma si našel v lyricko-surrealistické divadelní hře Georgese Neveuxe a české libreto sestavil sám. V díle se prolíná realita a sen. Janáčkova filharmonie Ostrava uvádí na svých Novoročních koncertech fragment z opery, který líčí milostné vyznání Michela Juliettě na schůzce v lese. To přeruší obchodník se vzpomínkami, který ve Vesmíru přišel na pódium z horního konce hlediště.

Julietta si nadšeně prohlíží jeho staré fotografie měst jako vzpomínky na společnou cestu s Michelem, který rozzlobeně „podvodníka“ odežene a líčí Juliettě jejich skutečnou vzpomínku, kdy ji spatřil v okně, jak zpívá, a zamiloval se do ní.

Filharmoniky odměnili diváci potleskem vestoje

Po přestávce přišel vrchol večera v podobě dvaačtyřicetiminutové výjimečné Dvořákovy Symfonie e moll „Z Nového světa“. Síla tohoto celosvětově uznávaného symbolu českého symfonismu se projevila už na světové premiéře v newyorské Carnegie Hall, kde se spontánně tleskalo po každé větě. Antonín Dvořák se prý musel ze své lóže neustále klanět.

Ostatně také v hledišti sálu bývalého největšího ostravského kina své doby diváci na konci tohoto Dvořákova nezapomenutelného díla vstali a dlouho vestoje tleskali.

Foto: Petr Hrubeš
Sdílejte článek