Proměny kraje
08/08/2019 ČTK

Frýdek-Místek jako součást obchvatu města buduje dva mosty

Frýdek-Místek jako součást stavby obchvatu města buduje dva mosty, které z původního projektu obchvatu vypadly.

Pro město jsou ale důležité, protože zajistí dostatečnou a bezpečnou dostupnost rekreační lokality Olešná. Město tedy mosty postaví samo, řekla mluvčí magistrátu Jana Matějíková.

"Jeden z mostů vede ulicí Nad Přehradou, přesněji v místech, kudy se z ulice 17. listopadu a Příborská vjíždělo k akvaparku a autokempu, poblíž prvního záchytného parkoviště u hráze. V současné době je tam průjezd zakázán," uvedl náměstek primátora Karel Deutscher (ČSSD). Most bude podle něj téměř sto metrů dlouhý a bude mít dva jízdní pruhy a chodník.

Druhý most zajistí propojení komunikace K Olešné ve směru od ulice Palkovická, tedy z druhé strany přehrady. Půjde o jednopruhovou obousměrnou komunikaci. Oba mosty budou také osvětleny. "Náklady na výstavbu obou mostů jsou vyčísleny na 75 milionů korun, přičemž 55 milionů získáme zpět z dotací," uvedl primátor Michal Pobucký (ČSSD).

Výstavbu obchvatu zaplatí stát a na starosti ji má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Obchvat dlouhý 8,5 kilometru vyjde na 2,1 miliardy korun. Aktuálně se staví jeho první etapa. Město před časem informovalo, že dokončena je již i potřebná část sanace bývalé skládky nebezpečného odpadu Skatulův Hliník. Sanace pokročila natolik, aby tam mohla výstavba obchvatu pokračovat. Dál se tam ale bude pracovat i na sanaci.

Ředitel ŘSD Radek Mátl během úterní návštěvy v kraji uvedl, že druhá etapa stavby obchvatu Frýdku-Místku začne pravděpodobně ještě v srpnu. ŘSD nyní vyhodnocuje nabídky stavebních firem.

Obchvat má být hotový v roce 2022. Stavba první etapy obchvatu, dlouhá 4,25 kilometru, začala loni. Prodlouží dokončenou část dálnice D48 ze směru od Nového Jičína od frýdecko-místecké části Lysůvky až za řeku Ostravici.

Zároveň úsek dálnice D56 dlouhý 2,18 kilometru propojí u Olešné D48 s dálnicí z Ostravy. Druhá část obchvatu Frýdku-Místku spojí obě části dálnice D48, čímž vytvoří souvislý dálniční úsek až po Český Těšín a Polsko. Přes průtah městem nyní jezdí denně až 45.000 vozidel a je dlouhodobě přetížený.

Pro výstavbu obchvatu je důležité nedávné rozhodnutí Ústavního soudu, který zamítl návrh na zrušení části zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Kvůli sporné části zákona, která platí od roku 2016, se u prioritních dopravních staveb z transevropské sítě nemusí opakovat celý proces posouzení vlivů. Mezi prioritní stavby patří právě i obchvat Frýdku-Místku.

"Rozhodnutí Ústavního osudu samozřejmě vítáme. Věc sice stále není zcela vyřešena, protože Ústavní soud se vyjádřil pouze k části žaloby ekologů a jako celek ji bude opět projednávat Krajský soud v Ostravě. Nicméně pro nás je důležité, že stavební povolení je stále v platnosti," doplnil Deutscher.

Sdílejte článek