Kultura
17/10/2023 Petr Sobol

Festival Ostrava Kamera Oko odstartuje v polovině listopadu, letos slaví 15 let

Patnáctý ročník jediného tuzemského festivalu, který se zaměřuje na kameru, začíná 15. listopadu a potrvá pět dní. Probíhat bude v galerii Plato Ostrava, v Minikině, v kině Etáž v Dolních Vítkovicích i na dalších místech v Ostravě.

Kamera v animaci, projekce s živým orchestrem, nové filmy z Cannes, kameramanské debuty mladých tvůrců, grafický design ve filmovém průmyslu a ženy za kamerou – Ostrava Kamera Oko (OKO) zveřejňuje první témata, filmy a hosty letošního programu.

„Patnácté OKO zahájí tuzemská premiéra rumunsko-českého filmu Zlý časy. Snímek bude součástí Oficiálního výběru, hlavní soutěžní sekce, která nabídne české premiéry filmů ze světových festivalů, například z Cannes. Letos zde bude silně zastoupena latinskoamerická kinematografie. Krátkometrážní soutěž pak představí krátké filmy pěti českých kameramanek a kameramanů. Dále připravujeme Industry program, do nějž spadá také nesoutěžní sekce Kameramanské debuty, přehlídka začínajících tvůrců, které v rámci festivalu kontinuálně sledujeme už od jejich studentských let. I letos chystáme Location Tour a AV Night. Navíc jsme opět oslovili kurátorky a kurátory, kteří sami vybírají témata a filmy do sekce Kurátorský výběr,“ popisuje strukturu programu jeho koordinátorka Zuzana Černá.

Na Ostrava Kamera Oko se letos představí Andrea Průchová Hrůzová, teoretička vizuální kultury, badatelka a pedagožka, která svůj filmový výběr nazvala Kamera jako anestetikum. Nastolí jeho prostřednictvím otázku, jak mohou letecké záběry ve filmu měnit naše vnímání, zejména, jedná-li se o výjevy přírodních katastrof.

Tématem Ondřeje Nedvěda, kameramana a režiséra, který se ve své tvorbě specializuje na dětskou animovanou tvorbu, bude kamera v animaci. Zasedne také ve stejnojmenné panelové diskuzi, kterou povede Matouš Svěrák z Katedry animované tvorby na FAMU. Festival dá rovněž prostor studentské tvorbě Ateliéru grafiky a animace ze SUŠ Ostrava. Téma kamery v animované tvorbě prostupuje celým letošním programem se záměrem poukázat, stejně jako loňský fokus na válečné kameramany, že kromě hraného filmu se kamera využívá i v mnoha dalších oblastech umění a médií.

Kurátorský program věnovaný grafickému designu ve filmovém průmyslu a grafickému designu filmových plakátů připraví designér Bohdan Heblík. Na festivalu představí svou novou knihu Reflexe českého filmového plakátu. O doprovodný audiovizuální program se postará dramaturgyně Nela Klajbanová a dramaturg Ondřej Lasák. Svůj kurátorský blok chystá i profesní iniciativa Women Cinematographers Prague.

„Ženám ve filmovém průmyslu, a speciálně ženám kameramankám, se v rámci Ostrava Kamera Oko věnujeme dlouhodobě. Je proto zcela samozřejmé, že podporujeme novou platformu, která české kameramanky představuje veřejnosti. Vážíme si toho, že se Women Cinematographers Prague zapojí do tvorby programu letošního ročníku,“ hodnotí ředitelka festivalu Gabriela Knýblová.

V novém hudebním sále Ostravské univerzity na Černé louce se v rámci sekce Speciální uvedení představí studentský projekt Anexe, který vznikl pod záštitou programu Erasmus+. Filmovou projekci doprovodí orchestr třiceti smyčců pod taktovkou francouzského dirigenta Jaqua Merciera. Na filmu se podíleli francouzští, němečtí a také čeští studenti (z ostravského Wichterlova gymnázia) spolu s profesionálním česko-francouzským štábem.

Festival Ostrava Kamera Oko vznikl v roce 2009 jako součást kandidatury Ostravy na Evropské hlavní město kultury 2015. U jeho zrodu stál i filmový producent Čestmír Kopecký a prvního ročníku se jako host zúčastnila třeba ostravská rodačka Věra Chytilová.

„OKO bylo u vzniku tolika zásadních míst na kulturní mapě Ostravy. Zmiňme Starou Arénu nebo areál dolu Hlubina, ze kterého je dnes velmi vyhledávaná lokalita. Byli jsme taky u počátků Moravskoslezské filmové kanceláře. A především jsme mohli od samého začátku sledovat kariéru takřka celé mladé generace kameramanů,“ připomíná jeden ze zakladatelů OKO, dnes dramaturg Oficiálního výběru, Jakub Felcman.

Podoba festivalu se v průběhu let vyvíjela a OKO se nyní profiluje jako mezinárodní kameramanská událost věnující se kameře a filmovému obrazu v souvislostech dalece přesahujících klasický hraný film. Pozici jediného kameramanského festivalu v Česku si však zachovává dosud.

Sdílejte článek