Proměny kraje
21/11/2018 Jan Smekal

EkoEnergie 18 - školáci přišli s nápady, jak šetřit energie

Porotu soutěže EkoEnergie 18 – Chytrý region letos nejvíce zaujaly prezentace zaměřené na úsporu energií na Obchodní akademii v Českém Těšíně a zamyšlení žáků z Hnojníku nad tím, co všechno dělá dnešní společnost špatně a co by se dalo na jejím jednání a chování zlepšit či opravit.

EkoEnergie 18 – Chytrý region. Tak se jmenuje soutěžní projekt pro dvoučlenná družstva základních a středních škol, který každoročně pořádá Střední škola teleinformatiky v Ostravě. Letos se uskutečnil jubilejní 10. ročník.

Z prvenství mezi středními školami se mohla radovat Obchodní akademie Český Těšín, kterou reprezentovaly Lada Ščerbová a Sandra Majsová. Mezi základními školami zvítězila Základní škola Hnojník, kterou hájili Barbora Swatková a Ondřej Švéda.

Středoškolačky se zaměřily na úsporu energií ve škole

Prezentace Lady Ščerbové a Sandry Majsové z Obchodní akademie Český Těšín spočívala v tom, jak by se dala ušetřit energie na této škole.

„Došly jsme k tomu, že jedním z nejlepších řešení by byla rekuperace. O ní jsme při prezentaci mluvily. Nejtěžší bylo prezentaci zpracovat, zanést do ní informace a veškerá měření, které jsme dělaly. Největším přínosem bylo, že jsme musely mluvit před lidmi. To totiž nemá skoro nikdo rád. Tady jsme si to mohly vyzkoušet a poznaly jsme, že to není vůbec jednoduché,“ popsaly studentky z Českého Těšína.

Z jejich triumfu měla radost i jejich učitelka Monika Janásková, která se se studenty této soutěže účastní už od jejího začátku.

„Vždycky je nejhorší a nejtěžší přesvědčit někoho, aby do toho šel, protože se snažím, aby se studenti zapojili do různých měření, aby zkrátka dělali reálné věci. A to vyžaduje nějaké úsilí z jejich strany. Holky do toho šly a jsem šťastná, že byly oceněny takovým úspěchem. Moc jim to přeju, protože se mi s nimi velice dobře spolupracovalo,“ řekla Janásková.

Ta společně se soutěžícími zjistila, jaké jsou na škole náklady na elektřinu a plyn. „Pak jsme zjišťovali, jak moc by spotřebu ovlivnila třeba výměna počítačů ve škole. Kdybychom staré vyměnili za nové, sice bychom nějakou energii ušetřili, ale rozdíl by nebyl nijak velký,“ popsala.

I proto se tak nakonec v Českém Těšíně zaměřili na to, že když je ve třídách hodně lidí, vzniká v nich velké množství tepla, které ale vypouštějí okny ven.

„Zjišťovali jsme, co by se dalo dělat s odpadním teplem. Napadla nás rekuperace. Kvůli měření jsme tak museli přesvědčit třídu, aby pět hodin v kuse nevětrala, což bylo náročné. Museli jsme to hlídat, protože nikdo tam nechtěl být,“ poznamenala s úsměvem.

„Zjistili jsme, že takto poměrně hodně narostla teplota a zbytečně ji okny pouštíme ven. Jedno z možných řešení tak je rekuperace a tou jsme se zabývali v prezentaci. Je to jedna z možností úspory energie. Především při vytápění v zimě.“

Základní škola Hnojník obhájila loňské vítězství

To v kategorii základních škol podruhé za sebou vyhrála Základní škola Hnojník. „Loni jsme zvítězili s projektem o stand by režimu a letos si žáci vybrali téma chytrý region a zabývali se tím, co u nás děláme špatně a jak by se to dalo opravit. Měli podtitul Chytré řešení hloupého jednání. Všímali si světelného znečištění, znečištění ovzduší, znečištění kvůli dopravě, spotřeby plastových sáčků, množství reklamy a podobně. Nakonec jsme vybrali to, co se u nás zveřejnilo ve školním časopise a čím se zabýváme v ekotýmu,“ uvedla Magda Luzarová, učitelka školy.

„Žáci přišli na to, že se nechováme moc chytře, že je spousta oborů a oblastí, kde bychom měli co zlepšit. Díky práci na prezentaci si sami uvědomili, co všechno by se dalo opravit. Všimli si na svém jednání, co je špatně, což je největší přínos soutěže. Mnozí už na jejím základě i změnili své špatné návyky. U této generace sedmáků je to moc fajn, protože jednou by nám mohla pomoct v oblasti životního prostředí,“ míní.

Dvojici soutěžících si velice pochvalovala. „Barbora i Ondřej jsou velice zvídaví. Navíc jsou i nadanými herci. Oba jsou členy divadelního kroužku. Do prezentace tak vnesli i kouzlo dialogu. Nebylo to jen suché konstatování faktů, bylo to i formou rozhovoru, kdy si přihrávali na otázky a odpovědi, čímž obohatili svou práci. Navíc je jim to vlastní, takže nic nehráli,“ zdůraznila s tím, že se velmi poctivě připravovali.

„Zhruba dva měsíce v kuse chodili do školy už na sedm hodin. Vždycky mě bombardovali u dveří školy, že už jsou tady a že už chtějí pracovat,“ vylíčila Luzarová nadšení žáků z Hnojníku.

Projekt EkoEnergie 18 – Chytrý region je zaměřen na enviromentalistiku a ekologii v Moravskoslezském kraji. „Vždycky jsou vyhlášena čtyři témata. Chytrý region, zelená budoucnost, odpady, energie. Podle těchto témat žáci zpracovávají své prezentace na jimi zvolené téma,“ uvedla Emília Justová ze Střední školy teleinformatiky v Ostravě.

„Soutěž se skládá ze dvou částí, a sice workshopu, na kterém se 3. října seznámili s jednotlivými tématy a od porotců dostali instrukce ohledně tvorby prezentace. Následně měli více než měsíc a půl na zpracování prezentací a dneska proběhlo vyhlášení výsledků, jak v kategorii střední školy, tak v kategorii základní školy,“ dodala Justová, která učí fyziku, chemii a ekologii a je také koordinátorkou ekologické výchovy.

Sdílejte článek