Byznys
19/06/2019 Admin PATRIOT

Důvěra je základ, říká podnikatel roku Pavel Mohelník z Ferritu

​Když k nám přijeli Sibiřani, šli jsme snimi lovit ryby, říká o budování vztahů se zákazníkem podnikatel roku Moravskoslezského kraje Pavel Mohelník.

Červnovou členskou akcí Patriotů MSK byla exkurze ve Ferritu a beseda s jeho jednatelem Pavlem Mohelníkem. Prozradil, jak prorazit na zahraniční trhy nebo jak ustát rapidní růst.

Ferrit je jedním ze světových lídrů ve výrobě závěsné důlní dopravy a dalších důlních strojů. Svou techniku vyváží do celého světa z výrobních hal kousek za Frýdkem-Místkem ve Starém Městě.

Například proces výroby závěsné lokomotivy se tady děje od samotného začátku v podobě kostry kabiny až po finální testování. „Testování a následná certifikace trvají mnohem déle než samotný vývoj,“ uvedl výrobní ředitel Radek Sabela.

Zatímco kdysi museli testovat rovnou v terénu, dnes využívají vlastní testovací polygony přímo v areálu společnosti.

Některé účastníky exkurze zaujal nezvyklý postup výroby – v areálu se totiž nenachází žádná pásová výroba.

„Všechny naše zakázky se snažíme uzpůsobit na míru zákazníkovi. Většinu strojů proto vyvíjíme přímo na dílně,“ řekl Sabela. K vidění byl třeba největší typ závěsné lokomotivy, která uveze až osmdesát tun materiálu.

V závislosti na důlních předpisech jezdí takový stroj rychlostí od osmi do šestnácti kilometrů za hodinu.

Ve firmě pracuje přibližně 300 zaměstnanců. Také Ferrit se však potýká s nedostatkem lidí na trhu práce. Snaží se proto rozvíjet přátelskou firemní kulturu s mnoha benefity. „Robotizace u nás není o propouštění zaměstnanců, ale o suplování tam, kde je to potřeba,“ popsal obchodní manažer Ivan Rychecký.

V téměř dvouhodinové diskuzi s jednatelem Ferritu Pavlem Mohelníkem nakoukli Patrioti MSK pod pokličku firemního úspěchu. O úspěšném vedení firmy svědčí také Mohelníkův titul EY Podnikatel roku 2018 Moravskoslezského kraje.

Mohelník popsal celý vývoj firmy od prvního faxu či počítače, na který se stála fronta, po současnou situaci, kdy už se v areálu nemají kam rozšířit.

„Začínali jsme jako obchodní společnost. Dokonce jsme si na základě předchozích zkušeností s prací ve výrobní firmě řekli, že už nikdy ne výrobu a ne více než deset zaměstnanců. Nevyšlo to,“ dodal s úsměvem.

Chuť vést firmu jinak mu však zůstala. Na rozdíl od svého předchozího šéfa zaměstnancům nikdy neřekl, že nemá na výplaty, ačkoliv to mnohdy bylo na hraně.

Zisk místo zvyšování vlastního životního standardu investoval.

Podělil se také o zkušenost se získáváním prvních zákazníků. „Dnes kontakt může začít tím, že e-mailem napíšete, co chcete, a požádáte o schůzku. Kdysi to tak jednoduché nebylo,“ svěřil se Mohelník.

Začínali s jedním velkým zákazníkem a museli využít toho, že se v důlním průmyslu lidé velmi dobře znají.

Základem úspěšného obchodu je podle Mohelníka vztah důvěry mezi obchodníkem a zákazníkem. Jelikož Ferrit vyrábí pro celý svět – od Chile až po Čínu – má rozsáhlé zkušenosti také s navazováním vztahů se zahraničními zákazníky.

Podle jednatele často pomáhá znalost psychologie a neformální poznání. „Třeba když sem přijeli Sibiřani, šli jsme s nimi lovit ryby na Olešnou,“ vzpomíná Mohelník. Takzvaný obchoďák také musí vědět vše o svém produktu. „Když jezdím k zákazníkům, tak fárám,“ podotkla obchodní ředitelka Barbora Veličková.

Dalším tématem bylo ustání rapidního růstu. „My rostli rapidně. A musím říct, že nesmírně důležité je nepodcenit základní procesy,“ upozornil Mohelník.

Zmínil, že na základě překotného rozvoje firmy místo běžného personálního řízení vedli spíše jednoduchou evidenci zaměstnanců a nyní musí vše obtížně dohánět.

Jan Valtr

Sdílejte článek