Chceme Rudnou! Ostravané protestovali proti průtahům stavby

8.2.2018 07:17 Společnost 0

V Ostravě-Porubě dnes demonstrovalo přibližně 150 lidí za dostavbu prodloužené Rudné.

Chceme Rudnou! Ostravané protestovali proti průtahům stavby

Foto: Lukáš Ston

Stavbu silnice, která zrychlí dopravu mezi Ostravou a Opavou a uleví přetíženým komunikacím v této části Ostravy, ale brzdí už řadu let majetkové spory.

Protestní akce budou pokračovat. Už příští měsíc chtějí místní zablokovat jednu z důležitých dopravních tepen – ulici 17. listopadu, řekl jeden z organizátorů dnešní protestní akce Bohumil Mecner.

Dokončení zhruba čtyřsetmetrového úseku silnice, která je klíčovou stavbou komunikace I/11 spojující Ostravu s Opavou, je ale stále v nedohlednu.

Projekt nyní brzdí spor o věcné břemeno spočívající v tom, že přes pozemek ve vlastnictví ŘSD má být možné chodit. Uplatňuje ho majitel sousedních parcel. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) požaduje za jeho zrušení až 20 milionů korun.

Ředitelství silnic a dálnic se nyní pokouší břemeno vyvlastnit.

Demonstranti dnes šli k domu člověka, který věcné břemeno uplatňuje, na místě na znamení nesouhlasu s jeho postojem pískali na píšťalky, pak akci ukončili.

„Rozumný člověk si musí říct, že není možné, aby jeden člověk blokoval investici v řádu stovek milionů korun,“ řekl Mecner. Dodal, že protesty budou pokračovat. „Zablokujeme ulici 17. listopadu. Aby nás bylo už opravdu vidět,“ řekl. Demonstraci svolá s kolegy do konce března.

Starosta Poruby Petr Mihálik (ČSSD) už dříve řekl, že stavba je pro Porubany životně důležitá. Důvodem je neúnosná dopravní situace na silnicích Opavská a 17. listopadu a jejich křižovatce u restaurace Slovan, v jejíž těsné blízkosti jsou nejen obytné domy, ale například i Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava nebo Fakultní nemocnice Ostrava.

Po Opavské ulici podle statistik projede denně 15.000 automobilů, po ulici 17. listopadu pak podle Mihálika dokonce 19.000 vozidel. Velkou část těchto vozů by prodloužená Rudná z obytné zástavby vyvedla.

„Řekl bych, že doprava je druhotný problém. Hlavní problém je to, co to dělá se zdravím obyvatel, kteří v okolí (ulice) 17. listopadu žijí, to dál není únosné. Proto jsme se rozhodli, že dál budeme bojovat, protože prodloužená Rudná prostě musí být a rychle,“ řekl Mihálik.

Ze silnice přitom chybí dostavět zhruba čtyřsetmetrový úsek, stavba se ale několik let komplikuje. Úsek už má souhlasné stanovisko EIA týkající se vlivů na životní prostředí. Stavbu však blokuje právě věcné břemeno, nyní tam pokračuje vyvlastňovací řízení. Ťok už dříve uvedl, že v případě těchto věcných břemen jde podle názoru ministerstva o obstrukční jednání. Na odkoupení pozemku se s majiteli nedokázali dohodnout ani zástupci vedení Moravskoslezského kraje.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl dnes ČTK řekl, že se stavbou silnice se v daném úseku počítalo už v roce 1969. Od roku 1980 s trasou počítá i ostravský územní plán. Daný pozemek pak ŘSD podle Rýdla koupilo v roce 2007, a to bez jakýchkoliv závazků či věcných břemen. O dva roky později pracovníci ředitelství zjistili, že se k pozemku věcné břemeno už váže. Majitelům sousedních pozemků zaručuje právo chůze a jízdy.

Přečtěte si více z rubriky "Společnost", nebo přejděte na úvodní stranu.

Podobné články

Patriotmagazin.cz využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.