Byznys
10/02/2017 Tomáš Svoboda

Český design, polská výroba, ostravská montáž. Jak budou švýcarské tramvaje vypadat?

V Praze je konstruktéři navrhnou, v polské továrně dělníci sestaví a v Ostravě finálně smontují. Tak nějak by se měla vyvíjet zakázka na 40 nových tramvají, které ostravskému Dopravnímu podniku (DPO) dodá švýcarská firma Stadler.

Její zástupci přijeli ve čtvrtek do Ostravy, aby svoji společnost představili a prezentovali prozatímní návrhy, na kterých bude pracovat pobočka Stadler Praha. Ta je z velké míry tvořena inženýry a konstruktéry dříve sdruženými pod hlavičkou ČKD, jejíž čtyři modely jsou mimo jiné stále součástí ostravského vozového parku.

Avšak zpátky do současnosti. „Jsme hrdí, že jsme vyhráli zakázku v Ostravě, která má velkou dopravní síť. Vnímáme to jako důležitý projekt a referenci v rámci střední Evropy. Návrh vzhledu nových tramvají je z naší strany první, závěrečný design se bude ladit tak, aby symbolizoval město,“ uvedl výkonný viceprezident pro marketing a prodej švýcarské společnosti Peter Jenelten.

Dále doplnil, že projekt pro Ostravu, která za nové nízkopodlažní a tzv. středně-kapacitní tramvaje zaplatí více než miliardu korun, zabezpečí jejich divize pro střední Evropu. Přičemž výrobní středisko je v polském městě Siedlce a projekční zase v Praze. „Ostravská“ součást celého zakázkového řetězce bude na bedrech firma Ekova Electric, která by měla dělat konečnou montáž, spolupracovat při schvalování a následně řešit údržbu vozidel a garanční práce.

Zmínka o tom, zda by bylo reálné koupit tramvaje vyrobené přímo ve Švýcarsku, vzbudila mezi přítomnými úsměvy. Teoreticky by to jistě šlo, ale výslednou cenu by Ostrava těžko mohla zaplatit a výrobce by s ní nemohl konkurovat na regionálním trhu. Taková je realita.

Moderní svezení nejdříve v létě 2018

Švýcaři, kteří v rámci svého koncernu dávají práci zhruba 7 tisícům lidí a za rok vyrobí přibližně 400 kolejových vozidel, Dopravnímu podniku dodají tramvaj modelové řady „Tango NF2 Ostrava“ avšak v novém kabátě.

Pražští konstruktéři už první představený návrh, který se liší od původní verze zveřejněné v lednu s tiskovou zprávu Stadleru, tvořili směrem k dynamickému a štíhlému designu. Pro Ostravu symbolizovanou například atletickým mítinkem Zlatá tretra je podle nich typická dynamika a rychlost.

Tyto atributy by měly být patrné i z nového unikátního designu. „Věřím, že ji ostravská veřejnost vezme za svou,“ dodal zástupce společnosti Stadler.

Jak Magazín PATRIOT nedávno informoval, nové „dvoučlánkové“ tramvaje budou 25 metru dlouhé, 2,5 metru široké a 3,6 metru vysoké. Cestujícím nabídnou 61 míst k sezení a celkovou kapacitu pro 188 osob. Všechny vozy budou nízkopodlažní a vybavené čtveřicí dveří pro pohodlný výstup a nástup. Samozřejmostí jsou rampy pro vozíčkáře a klimatizovaný interiér.

Maximální rychlost tramvají, které by měly být díky systému mazání kol méně hlučné než starší modely, je 80 km/h. Zvuk skřípajících kol Ostravanům jistě scházet nebude, ve vozech by navíc měly být také USB porty pro nabíjení mobilů či tabletů, Wi-Fi připojení nebo informační panely. Tak nějak si tedy lze představit „moderní komfort cestování“, kterého chce DPO touto investicí docílit.

„Chystáme však i další soutěž na velkokapacitní tramvaje, kterými potřebujeme obnovit a modernizovat vozový park. Primárně nám jde o pohodlí a bezpečnost cestujících,“ řekl předseda představenstva DPO Daniel Morys s tím, že nové tramvaje z ulic postupně vytěsní tzv. spřažené soupravy.

Půjde-li vše podle plánu, projdou nové tramvaje, jejichž výroba má být letos zahájena, nejprve zkušebními testy a během srpna 2018 by se měly „naostro“ objevit v ostravských ulicích.

Pro milé čtenáře na závěr přinášíme srovnávací fotogalerii, aby si mohli udělat bližší představu, jaké tramvaje dnes tvoří vozový park DPO, do kterého má vnést svěží vítr „švýcarská“ kvalita.

Sdílejte článek