Společnost
22/02/2018 ČTK

Bude v Ostravě čistěji? Město a kraj budou ještě více uklízet prach ze silnic a chodníků

Ostrava chce zvýšit intenzitu čištění silnic a chodníků ve městě.

Už nyní se komunikace v krajské metropoli čistí častěji, než ukládá zákon, ale město se chce domluvit ještě s krajem a především státem, aby stejně postupovali i na silnicích, které mají ve správě.

Už ve čtvrtek by na toto téma měli zástupci vedení jednat i s ministrem životního prostředí v demisi Richardem Brabcem (ANO). Potvrdil to primátor Tomáš Macura (ANO).

„Možností, jak zlepšit kvalitu ovzduší, je celá řada. Přestože dlouhodobě se kvalita ovzduší zlepšuje, tak tempo není takové, jak bychom si přáli a hledáme další cesty a možnosti,“ uvedl Macura.

Kromě ekologizace dopravy vidí příležitost ke snížení takzvané sekundární prašnosti, která vzniká právě vířením prachových částic, i v četnějším čištění komunikací.

Podle Macury jen městská společnost Ostravské komunikace loni při čištění cest sesbírala 3,5 tisíce tun smetků, kde velkou část tvořil právě prach.

„Toto je velký prostor pro zlepšení. Dneska zákon určuje takzvané limitní čištění, které musí provádět každý vlastník komunikací, a to je v základním minimálním objemu dva- až třikrát za sezonu,“ uvedl Macura.

Město podle něj už loni zavedlo na komunikacích v majetku města četnější čištění zhruba jednou za dva týdny.

„Domluvili jsme se i s Moravskoslezským krajem na čištění, prozatím páteřní třídy 28. října, pro letošní rok bychom to chtěli ještě znásobit. Naším ideálem je, aby se všechny významné komunikace ve městě čistily v ideálním případě jednou týdně, a to nejenom cesty, ale i chodníky,“ doplnil Macura.

Na nutnost četnějšího úklidu cest před časem upozornil například Aleš Boháč, místostarosta Radvanic a Bartovic, kde lidé loni nejvíce dní v roce dýchali znečištěný vzduch.

Místostarosta tehdy řekl, že vidí rezervy v možných opatřeních, která by přispěla ke zlepšení kvality ovzduší a poukazoval právě na rezervy v oblasti nadlimitního čištění silnic.

„Nadlimitní čištění má velký efekt a mělo by být četnější a troufnu si říct skoro týdně. Stát své cesty nečistí nějak nadlimitně, nedává tomu žádný zřetel a je mu jedno, jestli v naší blízkosti je velký průmysl nebo není,“ řekl Boháč.

Sdílejte článek