Běžte se vycpat! znělo na vzrušené debatě o nové tramvajové trati v Ostravě

12.4.2017 06:54 Společnost 0

Okolo 200 lidí přišlo do ostravského Domova Slunečnice na veřejnou debatu k projektu nové tramvajové trati, která má vést městskými obvody Poruba a Pustkovec.

Běžte se vycpat! znělo na vzrušené debatě o nové tramvajové trati v Ostravě

Plánek: DPO

Město projekt hájí mimo jiné jako krok ke zlepšení životního prostředí. Řada místních obyvatel proti vybudování tramvajové trati protestuje, petici proti ní podepsalo několik tisíc lidí, kteří se bojí, že se jim zhorší kvalita života.

Za město přišli primátor Tomáš Macura (ANO), radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak) a ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Za obyvatele přišli hlavně ti, kteří tramvajovou trať nechtějí. Obávají se kácení stromů, rušení zelených ploch, většího hluku i zátěže při stavbě.

Potlesk se tak ozýval prakticky po každém příspěvku vystupujícím proti trati, představitelé města byli osočováni ze lží. „Pane primátore, kde žijete? Běžte se vycpat! Necpěte nám tramvaj, kterou nikdo nechce,“ ozývalo se. Došlo i na slovní přestřelku týkající se váhy autobusů.

Primátor řekl, že část Poruby a Pustkovec jsou jediným větším sídlištěm v Ostravě, které nemá napojení na páteřní tramvajovou síť. Klíčovým důvodem pro vybudování tramvajové trati je podle něj životní prostředí: v Porubě má doprava podle studií osmdesátiprocentní vliv na znečištění ovzduší.

„Ze všech druhů dopravy je nejekologičtější kolejová elektrická doprava,“ řekl Macura. Dalšími důvody jsou podle něj například plynulost a rychlost: tramvaj umožní lidem dojet do centra města bez přestupu.

„Proč děláte ekologizaci v nejčistší části Ostravy?“ ptali se lidé. Primátor odpověděl, že v každé části města je třeba dělat jiná ekologická opatření, v jiných obvodech se tak tlačí hlavně na omezování průmyslových zdrojů a výměnu domácích kotlů.

Morys řekl, že ze zpracované studie vyplývá, že projekt oblasti významně ekologicky pomůže. „Velkokapacitní tramvaj má stejnou kapacitu jako tři autobusy,“ řekl. Díky novým technologiím podle něj navíc tramvaje na nových tratích nejsou tak hlučné jako dřív.

„To ty velkokapacitní tramvaje budou vozit vzduch?“ ptali se lidé. Autobusy podle nich stejně nejezdí plné. „Kdo dnes jezdí autem, nikdy nebude jezdit tramvají. Dívám se z okna, autobusy jezdí poloprázdné nebo prázdné,“ řekla například obyvatelka Poruby Jarmila Masařová.

Primátor řekl, že o stavbě trati ještě není rozhodnuto, zatím se zpracovává projektová dokumentace. Podle Semeráka může nakonec ukázat i to, že podmínky v oblasti výstavbě tramvajové trati nevyhovují.

Ze strany obyvatel několikrát zazněl požadavek na vypsání referenda. Mluvčí magistrátu Andrea Vojkovská řekla, že město připravuje anketu a určitě názory obyvatel bude dál zjišťovat.

Plánovaná tramvajová trať by měla být dlouhá 3,3 kilometry, má mít osm zastávek a její vybudování by mělo stát přes miliardu korun.

Zatím má několik variant trasy, vést by mohla například od Martinovské ulice po ulicích Bedřicha Nikodéma, 17. listopadu a Průběžné do obratiště Opavská. Stavět by se měla v letech 2020 – 2021.

Přečtěte si více z rubriky "Společnost", nebo přejděte na úvodní stranu.

Podobné články

Patriotmagazin.cz využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.