Byznys
29/11/2016 Tomáš Svoboda

Baťu na ostravském Masarykově náměstí střídá Radegastovna

Místo k Baťovi teď budou Ostravané chodit na „tankové“ pivko. Tak se mění využití atraktivních prostor ve funkcionalistickém obchodním domě z 30. let minulého století stojícím přímo na centrálním Masarykově náměstí. Aktuálně zbývá necelých čtyřiadvacet hodin do otevření nové Radegastovny, pivovarské restaurace s unikátním prostředím a péčí o pivo.

Po téměř roce od odchodu světové obuvnické značky, jejíž přítomnost na rohu „Masarykáče“ byla součástí životů několika generací, do obchodního centra Nová Karolina tak místo opět získává nájemníka s puncem tradice a symbolicky i silné vazby k regionu.

Trochu paradoxně za vším stojí člověk, který sám bydlí na lukrativní „Karolině“ a do centra teď dochází za svým novým „byznysem“. Vypadá to jako cesta proti proudu, který žene spousty lidí za nákupy a zábavou do obchodního centra.

„Dlouho jsem hledal vhodný prostor pro novou restauraci, a když jsem uviděl koncept Radegastoven s monumentální sochou a designovým interiérem, říkal jsem si, že Ostrava něco takového musí mít. Kde jinde by to mělo být, když ne přímo na náměstí,“ říká provozovatel Radegastovny Jiří Zajíček.

Fungování hospody v podobném konceptu už má z minulosti vyzkoušeno, a tak v duchu hesla, že Ostrava a Radegast prostě patří k sobě, věří, že jeho nápad byl správný.

„Když chci zajít na kvalitní tankové pivo do nekuřácké hospody, není v centru moc na výběr. Navíc Radegast v tomto moderním pojetí tady nebyl. Teď bude, a doufejme, že se bude líbit,“ pokračuje nový nájemník, který poprvé pro veřejnost otevře v poslední listopadový den.

Památkáři měli obavy

Jelikož se rozhodl provozovat nový podnik v historickém domě, který je kulturní památkou, musel samozřejmě celý záměr projednat také s památkáři. Přece jen tady šlo o porušení zaběhlých pořádků, kdy v místě dlouhodobě fungoval obuvnický obchod a představy o „regálovém“ prodeji tak celkem logicky přetrvávaly.

„Památkáři se možná nejprve doslechli, že tady má být nějaká pivnice s obyčejným linoleem a umakartovými stoly a že to bude zaprášená putyka. Měli z toho obavy, ale po prohlídce zjistili, že je všechno v pořádku,“ líčí Zajíček s tím, že klíčová byla kvalita samotného konceptu Radegastovny, který vychází z návrhu architekta Jana Boučka.

Prim v něm hrají materiály, jako je kvalitní dřevo, kámen, kov, keramická dlažba či sklo. Právě to byl nakonec jeden z argumentů pro kladné stanovisko památkářů. „Dohodli jsme se také, že výlohy nebudou polepené v nějakých šílených barvách, ale že zůstane zachován otevřený prostor, který je daný funkcionalistickým duchem stavby,“ popisuje provozovatel nové restaurace.

Právě originální propojení vnitřních prostor s okolím venku přes velké prosklené plochy se vlastně osvědčuje už před samotným otevřením, kdy lidé zvědavě nakukují dovnitř v předtuše budoucích zážitků. Tak jak to tedy bude v Radegastovně, která je v pořadí osmou svého druhu u nás a první takového rozsahu v Ostravě, vypadat?

Hlavní lákadla: tankové pivo a otevřená kuchyně

Otevřenému a designově čistému prostoru s masivními dřevěnými stoly dominuje socha Radegasta a velký výčep, ale přehlédnout nelze ani unikátní otevřenou kuchyni a čtveřici výčepních tanků, což se zdá být jako lákavá kombinace slibující (nejen) vyšší pivní kulturu.

„Jedno z hlavních lákadel je tankový Radegast. V centru jsou snad jen dvě restaurace, které ho čepují. Nechci, aby to vyznělo zle, ale prostředí je už dle mého trochu vyčichlé a zastaralé. Lidé mají rádi nové a moderní věci,“ pokračuje Zajíček, který bez jakýchkoli pochybností vsadil na nekuřácký charakter provozovny s kapacitou 150 osob.

Je přesvědčen, že v dnešní době jsou to body navíc. „K tomu máme otevřenou kuchyni, ať lidé vidí, že vaříme opravdu z kvalitních surovin a že všechno je tady vyrobeno. Třeba finální úprava masa se u nás dělá na dřevěném uhlí, což bude taky tahák pro lidi. Ochutnají tady kus zahradního grilování,“ usmívá se zástupce nového podniku.

Povede se jim oživit centrum?

Kromě gastronomických požitků však bude zásadní především kvalita piva, které by mělo být vždy čerstvé jako z pivovaru. V nabídce přitom budou stabilně klasické pivovarské značky a k tomu každý měsíc jeden „speciál sládků“. V péči o pivo nechce nová restaurace nic podcenit, a tak od počátků spoléhá na spolupráci s profíky.

„Máme mladý personál, takže jsme přizvali mistry výčepní Jakuba Šrubaře a Víťu Voznicu, aby nám pomohli minimálně v rozjezdu nastavit kvalitu. Jsou to školitelé v pivovaru, kteří zaučí, jak pečovat o pivo, jak udržovat výčepní zařízení, sklo a všechno okolo,“ doplňuje Zajíček.

Sám vnímá, že právě zdokonalení prodeje piva, jeho čepování a celková prezentace bude velkým krokem vpřed, který snad lidé ocení. Jaké jsou vlastně aktuální cíle? „Očekávám, že centrum trošku oživíme a že sem přivedeme minimálně sto lidí denně. Zkrátka, že začnou chodit i večer, kdy to v centru zatím spíše zeje prázdnotou,“ přeje si na závěr náš průvodce.

Sdílejte článek